Hur man kommer över 80 % i en dressyrtävling

Rubriken kan vara missvisande, jag tänker inte gå in på hur det går till rent praktiskt. Det är inte så många ryttare ens i världseliten som rider på över 80% och ännu färre som gör det på häst efter häst efter häst…  Isabell Werth gör det och tittar du på filmen här så förstår du hur det går till.

Hade lite koll på Världscuptävlingarna i Neumünster i helgen. Startlistan gjorde att resultatlistan var ganska förutsägbar, det var nog ingen som blev förvånad över att Isabell vann. Det var också det enda ekipage där domarna var fullständigt eniga, båda dagarna

Hon vann tämligen överlägset, nästan 5% före tvåan i GP på lördagen och ungefär samma marginal i küren på söndagen. För övrigt var den kvinnliga dominansen i küren nästan 100%, Patrik Kittel var ensam man.

Ja, hur gör hon? Alla hennes hästar håller inte denna kvaliteten, men många gör det. Jag är ingen tabellnörd så jag vet inte hur många hästar hon haft på högsta världsnivån. Men jag kommer ihåg när jag såg henne live första gången. Det var i Aachen i mitten på 90-talet när hon hade Gigolo. Jag var så oerhört imponerad när hon red ökad galopp (det var verkligen fullt flås) på medellinjen, gjorde en halvhalt eller två och sen en ”perfekt” dubbelpiruett vid G…

Hon är inte min favorit bland världsryttarna men hon är värd all respekt för sin långa närvaro i toppen på världseliten.

Kommentera

