Störst går först?

Att syssla med hästavel, nu menar jag som stoägare, är business för några och hobby för många andra. Hingsthållare har ett tufft jobb så här års, det gäller att ha rätt hingstar i programmen för att fånga stoägarnas intresse. Marknadsföring är ordet…

Jag pratade med en hobbyuppfödare igår, en mycket entusiastisk stoägare som varit på hingstvisning. Jag fick levande beskrivningar av en fin show med både stjärnhingstar som kostade ”skjortan” att betäcka med och nya unga, lite ”billigare” hingstar vilka hade spektakulära stamtavlor men annars inte var så lockande.

Hingstvisningen var ingen liten tillställning, de hade varit på Paul Schockemöhles hingstshow i Vechta, Tyskland. När jag frågade om resan varit en ren utflykt eller om tanken var att hitta lämplig hingst att betäcka med fick jag följande lilla reflektion som svar.

”Om jag förra året valde att betäcka med en hingst hos en av de största hingsthållarna i Sverige så får jag i år en inbjudan till årets visning inklusive lättare förtäring, vilket är trevligt

Hos en annan av de större hingsthållarna får jag inget, ingen almanacka, katalog eller ens julkort.

Däremot betäckte vi med en hingst hos Klosterhof Medingen ( i Tyskland) för 13 år sen och får fortfarande hingstkataloger, DVD:er och annan information.

Slutligen fick vi i år, efter att förra året använt en av Schockemöhles hingstar, en invitation att GRATIS åka med en bussresa från Flynge till Vechta för att se deras hingstvisning och äta gott. Hotell fick vi betala själva.

Sanningen är ju att man går back som hobbyuppfödare, det är helt enkelt en hobby som kostar. Då känns det som jag lika gärna kan välja en hingst ur Schockemöles eminenta hingstprogram och få lite omtanke, flärd och service på köpet. Jag förstår att det är svårt att konkurrera men ett litet julkort kan man väl åtminstone få av de svenska hingsthållarna?”

Ja, så tyckte den uppfödaren.

Vet inte om jag tycker att den tyske hästmogulen Schockemöhle är en generös kille. Han kan det där med att tjäna pengar. Jag tror inte att ett julkort avgör ett framtida hingstval men det kanske kan styra tanken till att producera våra fina hästar i Sverige, till 100%.

P S

. Printscreen

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

