”Löksoppa” på menyn?

Jag skrev ett inlägg för precis ett år sen om detta märkliga preparat. Nu skriver jag igen, med anledning av en notis i senaste numret av Ridsport.

20160212_213907-1

Notis ur Ridsport nr 3 2016

 

DMSO är inget läkemedel utan ett lösningsmedel, en biprodukt från framställning av pappersmassa… ”Vid utvärtes behandling har det visat på anti-inflammatoriska egenskaper…” citat ur ovanstående notis. Hallelulja, eller?

Jag kör en repris på en del mitt inlgg från 15:e februari 2015, det tål att upprepas.

 – ”Det finns mycket annat som hästar behandlas med och vid ett tillfälle i veckan kom vi att prata om ”Löksoppa” eller Dimetylsulfoxid  idag oftast benämnd DMSO

Det är ett intressant preparat som jag kommer ihåg från stallapoteket på 70-talet. Det stod en stor brun glasflaska i skåpet och vi var strängeligen tillsagda att aldrig använda själva. Vi trodde nog att det var någon skum dekokt eller häxbrygd som hade undergörande verkan.

Då användes den till att blistra (orsaka retning för ökad blodgenomströmning), oftast utvärtes. Underhudsblistring var något vi hörde de gjorde i travstallen. Det fanns mycket konstigt på den tiden, punktbränning var en behandlingsmetod jag minns för den vämjeliga lukten av bränt kött. Tur att tiderna ändras.

Men tillbaka till löksoppan, som jag länge trodde tillverkades av lökavkok. Sådant vågade vi aldrig fråga om, vem ville verka okunnig och dum?  Nu för tiden frågar jag om allt och har tagit reda på att detta ”undermedel” DMSO är en biprodukt från pappersmassaframställning.  Låter genast mycket mindre spännande…

Naturligtvis snokade jag vidare och violá, jag  hittade information från läkemedelsverket gällande behandling av ledinflammationer på häst. Där finns mycket intressant att läsa, bland annat står det klart och tydligt att ”det inte finns något vetenskapligt stöd för att behandla aseptisk artrit med DMSO.

Och precis just det gällde vårt samtal i ridhuset häromdagen, hjälper det att spruta med DMSO i lederna på hästarna? Hoppas verkligen att ingen häst utsätts för tvivelaktiga behandlingar

Copyright Kajsa Boström

Copyrright
Kajsa Boström

Kommentera

