I form

Detta inlägg handlar inte om vilken form hästen går eller inte går i. Det är lite tjatigt så jag passar den frågan.

Nej jag funderar på om en häst kan vila sig i form. Jag tror det…

Men jag har för mig att jag läste en rapport i ett eller annat magasin för ett tag sen, där vetenskapen sågade det gamla och väl använda påståendet.

Det är alltså min sanning, att en häst ofta växer in bättre i sin uppgift om den får vila lite då och då. ”Poletten ramlar ner” skulle jag kunna beskriva det som.

Jag såg något idag som skulle kunna bevisa min teori. Om jag hade haft ett behov av att bevisa, vilket jag inte har.

Fredagsmornar har blivit lite av en favorit i vinter. Jag undervisar i ett isolerat ridhus… De som känner mig förstår att det är ren lycka för mig att jobba i den icke-iskalla miljön.

När jag är färdig med mina lektioner kommer en av mina elever dit och hoppar sina unghästar. Jag brukar stanna och titta, det är underhållande. Alltså min elev hoppar sina hästar för en annan av mina elever som är hopptränare där på ort och ställe. Teamwork när det funkar som allra bäst!

Det har emellanåt varit mycket power i dessa unghästar och då menar jag MYCKET power. Hejåhå…

Så idag, efter drygt en månads vintervila var det dags för den ena av unghästarna att hoppa igen. Hon brukar ta i, särskilt efter hindren brukar det vissla iväg.

Men, inte idag. Det tränades visserligen lite halvhalter med samma häst häromdagen vet jag (inside information) men jag är övertygad om att denna häst mest har ”vilat sig i form”.

Mycket elegant tog hon sig igenom dagens pedagogiskt upplagda övning. Energiskt, men avvägt och mycket balanserat. Nyss fyllda fem år, dressyrhäst och min favorit.

 

 

 

 

Kommentera

