Halt!

Det pyser i dressyrvärlden. Åsikter poppar upp och debatten är nu för tiden oftast i full gång. De sociala medierna bjuder in, bjuder upp och kanske också spottar ut.

Det är ok att undra tycker jag. Alla vet inte allting och frågan är fri. Påhopp och onyanserad kritik är tråkigt men ligger alltid i vassen och lurar. Det är nog våra stjärnor skolade i att hantera, eller de blir nog…

Efter WC-tävlingarna i Amsterdam den gångna helgen är pratet igång. Så här skriver Hippson på webben: Edward Gals nya stjärna blev helgens snackis

Glock´s Voice travar på ett mycket spektakulärt sätt. Jag såg ekipaget i Grand Prix , alltså kvalet till WC. Jag blev så fundersam över hans rörelsemönster att jag var tvungen att gå ut och söka fler filmer.

Hittade en film från förra året på en annan av Edward Gal´s hästar, Glocks Zoniks´s och hans första start i St George. Den rör sig nästan på samma sätt. En vinnare även den.

I min värld är det märkligt om det är den traven som eftertraktas.

Läste ett inlägg på en annan wc-ryttares sida: ”xxxx (hästen) är bara heeeelt outstanding, Vilken uppvisning, xxxx är en riktig piaff-maskin” (min översättning)

Jaha….? En maskin? Är det så det ska vara?

GP-klassen visades live på Youtube. Där fanns också en live-chat, där det skrevs ditt och datt under uppvisningarna. Någon undrade (som alltid) över de höga procenten på ett ekipage. Jag var blev bara ”tvungen” att gå in och kolla protokollen…

Jag tog halt-.hälsning för att kunna jämföra två ekipage och för att det var det betyget som var uppe på chatten. Stillastående är stillastående, där kan man inte hävda ”ögonblicksbildsprincipen”

Två ryttare, två ”halt-immobility-salute” och två helt olika poäng. Rätt eller fel, vad vet jag men bakbenen är bra att ha med.

Edward Gal fick: 7,5 8. - 8 - 8 - 8

Edward Gal fick: 7,5 – 8 – 8 – 8 – 8

Isabell Werth fick: 7 - 8 - 8 - 7,5 - 6.5

Isabell Werth fick: 7 – 8 – 8 – 7,5 – 6.5

Kommentera

