Blandad kompott

Idag var det lite av julafton för en dressyrintresserad. Reem Acra World Cup TM Dressage – Grand Prix streamades på Youtube och jag var hemma!

Jag hann inte se hela live, Charlotte D/Utopia hade ridit och ledde när jag kom in i sändningen.

Missade även Jennie Larsson men skulle kunna se Patrik och Scandic läste jag i startlistan. Trodde jag och drygt 1500 andra som satt och tittade. Alla missade Patrik Kittel för då stängde strömningen ner verksamheten…

Hur vet jag att det var så många som tittade? Jo, det var en livechat igång samtidigt så jag vet vad alla dessa, förträdesvis holländare, tyckte om ritterna. Eller jag HADE vetat,om jag kunnat holländska…

Men en del av chattarna skrev på engelska och ämnet var som ofta på sociala media, kritik.  Många var det som kunde allt och visste att dela med sig. Jag behövde ingen tolk för att förstå att nationalistisk yra uppstod när tre holländare till slut låg i topp.

Fem domare, två holländare, två tyskar och en fransk hade i uppgift att rangordna ryttarna.

Uppenbarligen var alla de fem toppryttarna ungefär lika bra för någon eller några domare hade någon av dem som etta i klassen.

Jag såg en del jag undrade över. Framförallt en holländsk häst som vaggade kraftigt höger-vänster i piafferna. Domarna tittade inte riktigt lika mycket som jag…

Eftersom Patriks ritt inte gick att se, inte ens i efterhand läste jag hans protokoll. Såg helt ok ut, han slutade sjua. En sak i hans uppvisning gillade inte domarna och det var det som fällde hans toppplacering. Han missade skritten, från 4-6 var betygen på den.

Läser man resultatlistan  så är det en evig tur att det är många domare, för de är långtifrån överens om vem som är bäst.

Resultat

 

 

 

 

 

Kommentera

