Inte bara ridning

Vi växer...

Vi växer…

 

Jag jobbar med ett helhetsperspektiv. Det innebär att träningspassen med hästar och

elever inte bara handlar om ridning utan allt mellan himmel och jord.

Jag brukar säga att  vara tränare är som att vara vara frisör. De får också höra mycket om sina kunders liv. Jag sitter där i frisörstolen på min tid, avsedd endast för mig och det inbjuder till samtal om allt och inget.

Jag själv har med något ynka avbrott haft samma frisör i oändliga tider. Vi känner varandra ganska bra. Vet vet vad varandras ungar gör och har det. Vi vet när det är toppar och dalar i varandras liv, vart semesterresorna går och när köken renoveras. Vi har faktiskt även haft samma barnvagn för våra ungar kom med lagom intervall.

Det blir gärna samma med mina elever. Vi träffas regelbundet i något som engagerar båda och har under träningspassen ofta det goda samtalet. Passionen för ridning tar ibland kraft och energi ur övriga livet men ännu mer ofta ger den energi, glädje och tillfredsställelse.

Jag vet mycket om mångas liv och bär deras förtroende ganska lätt. Det är bra träning att lyssna på människor, det berikar och delad glädje är ju dubbel glädje. För dem som har det tungt fungerar hästarna och ridningen för det mesta som terapi, avkoppling och balsam för en trött själ. Hästar är fantastiska djur…

Så här dags på året sätter ryttarna tillsammans med mig nya mål. ”Jag vill,  jag tänker,  vi kanske” och så vidare. Härlig drivkraft som för framåt. Jag har t ex några elever som kämpar med att för ridningens utveckling påverka sitt yttre. De vill fördela om och minska ner lite på omfånget och det verkar som de lyckas!

En av mina elever köpte en ny sadel till en av sina hästar i höstas. Det var en knepig historia, det var riktigt svårt att hitta något som passade både hästen rygg OCH ryttarens rumpa. Det fick bli ett liiiitet avkall på bekvämligheten för rumpan, men planen var att den, rumpan alltså, skulle minska.

Lite sådär i förbigående sa ryttare efter senaste träningen ”Sadeln passar bättre och bättre” . Jag var i den sekunden fokuserad på något annat och höll på att starta ett resonemang om hästens muskulatur i förändring när jag insåg vad som menades.

Och ja, den rumpan har blivit mindre ”fluffig”. Bra grej!

Jag testar i år ett nytt koncept för mina elever. Jag har bjudit in min golftränare Lasse, tillika mental coach, att vid två tillfällen att om ”Hur jag kan leda mig själv”  för en lite större grupp av mina elever, golfkompisar och vänner. Det blev en intressant mix av det där gänget! Alla fick nya insikter och ingen kunde köra på i gamla hjulspår. Det har varit  befriande högt i tak!

Nu fortsätter jag vidare över vårsäsongen med en lite mindre grupp (OBS-klass sa vi förr) där vi fokuserar på träning mot tävling. Vikten ligger mycket på ryttarens mentala krafter,  men också på att arbeta mot mål och hur tränings- och tävlingsplanering fungerar.

Det ska bli väldigt spännande!

Den som är nyfiken på Lars ”Lasse” Evertsson och hans verksamhet kan läsa här: PELEVA

 

 

 

 

 

Kommentera

