När olyckan är framme gäller det att ha tur

Det kom ett meddelande från en elev som lät ungefär så här:

”Trillade av i ett bocksprång igår och har tre kompressionsfrakturer”

Jag fick hjärtsnörp och började fundera på om min elev låg förlamad. Efter sådär 20 minuter kom det ytterligare några rader:

”Har du några bekanta som råkat ut för det? Någon idé om konvalescens?”

Jag blev lite lugnare fast bara lite för jag förstod att den stackaren låg på sjukhus,i strikt sängläge utan att få gå upp eller röra sig. Men det andades positiv kraft ur de där raderna. Det plingade till igen:

”Jag är faktiskt lite nervös, får hoppas att vävnaderna kan hålla kvar bitarna tills de läker fast. Annars är det värre…”

Det blev en orolig väntan. Dessbättre visade det sig efter någon dag att turen stått på ryttarens sida. Det blev hemgång efter ytterligare några dagar, med stränga order om hur livet som sjukskriven skulle levas. En skadad rygg, en skadad handled var i det här fallet positivt jämfört med alternativen som funnits bara någon dag tidigare.

Det värsta för ryttaren var nog det evighetslånga totala ridförbudet på några månader, det tyngde. Men inget gnäll, inte ett ord.

Vad är det för supermänniskor egentligen, dessa eldsjälar inom ridsporten? De har mod och hjärtan som tigrar.

Sen kom nästa meddelande:

”Ingen mer ridning utan luftväst! Men…du kommer väl ändå hoppas jag? Min medryttare rider och alla andra längtar.  (Vi har en planerad kurs inom kort, det var den det syftades på.) Jag kommer ju och tittar! F- – N också….. Du hade blivit stolt om du sett galoppen jag hade innan bockningen!”

Inte ett ord om smärtan som jag vet finns eller det tråkiga i att vara sjukskriven och förvisad till att göra inget. Att knappt få lyfta en kaffekopp eller klä på sig själv. Det fanns bara oro för hästen och omtanke om de andra ryttarna i gänget.

Det där är en god människa, en hängiven hästägare och en sann eldsjäl i sporten. Klart att jag är stolt, jag får säkert se den fina galoppen vid annat tillfälle. Jag är också evigt tacksam att det gick bra denna gången.

Kram på dig!

Foto: Printscreen

Foto: Printscreen

 

 

Kommentera

