Handarbete?

RGB är ett begrepp (jag tycker det låter som namnet på en drog) och han är ett riktigt skickligt begrepp. Nu när han förutom att visa hela världen att han är en av de skickligaste ryttarna också fyller våra svenska arenor med åskådare och lär dem bra saker blir han ännu bättre.

Kunskap sprider sig som ringar på vattnet och Rolf-Göran Bengtsson får mer än gärna sprida sina ringar överallt.

Jag har läst artiklarna från hans clinics i Umeå och på Flyinge med intresse, ordet dressyr förekommer ofta!

Han fokuserar på grundridning och vill uppenbarligen att alla verkligen ska förstå vitsen med att låta bli att klämma med skänkeln samt att rida med SMÅ tygelhjälper. Inget nytt under solen tänker jag. MEN…. jag säger men och citerar  ur Hippsons artikel:

”Apropå att vi svenskar ofta blir beskyllda för ”handridning” ber Gretzer alla på läktaren att se och lära:
– Lägg på minnet att när Rolf tar och ger rör det sig bara om några millimeter!”

Maria Gretzer var speaker på Flyinge och äger också en av de hästar RG red.

Nu har jag tänkt på detta ett tag, vem lär de svenska hoppryttarna i så fall denna ”handridning”? Något de ser på hemmaplan eller är det någon som lär ut den typ av ridning? Inget kommer av en slump, dåliga kunskaper sprider sig med blixtens hastighet.

Nästa fråga, gäller denna beskyllning om ”handridning” även våra dressyrryttare?

”På tygeln, fri från handen” hör jag som en viskning inne i mitt huvud. Det fick jag lära mig av en klok man en gång i tiden.

En annan lika klok man upprepade för mig några år senare med en dåres envishet: ”Don´t pull on the reins, steady hands!”

Det finns inget eller väldigt lite nytt och jag är glad att jag hittat goda förebilder.

Du kan läsa hela Hippsons artikeln här: http://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/dressyr-for-hopphastar-13-lardomar-fran.htm

Kommentera

