Som block och talja?

Inledningsvis ska jag tala om att jag väldigt sällan använder inspänningstyglar vid longering. Jag har skrivit om ämnet innan, du kan läsa inlägget här

Varför är jag inne på detta ämne nu igen? Jo, för det har det senaste dykt upp en ny

Skärmdump från en instruktionsvideo om Horse Hero....

Skärmdump från en instruktionsvideo om
Horse Hero….

anordning i ridsportbutikerna, ett ” Horse Hero Lungeing Rope” eller som den kallas i Sverige, en ”Longeringshjälp”.

Marknaden för hästtillbehör är i ständig förnyelse. Den fullkomligt sprutar ut saker som enligt uppfinnarna är genialiska och ibland också oumbärliga.

Nu är ”Longeringshjälpen i bomull” (så säljs den i Hööks katalog) inte en ny uppfinning. Jag har sett den användas då och då under många år men i ett enklare utförande. Två långa grimskaft knyts ihop över hästens manke, ner bakom frambenen och fästs en i vardera bettring och vips har du en ”longeringshjälp”. Förr användes det nu för tiden nästan utdöda balsnöret till liknande verksamhet. Hästens huvudposition har alltid frestat människans uppfinningsförmåga

Min fråga är: Var i ligger den revolutionerande nyheten med att fixera hästens huvud med oelastiska snören? Att slippa använda longeringsgjord kan jag möjligen se som en anledning, qvickfixlösningar kan vara frestande.

Används snörningen för att leda en svårhanterlig häst en kortare sträcka kan jag tycka att det är ok, men det är inte så jag sett den användas

Någonstans i en gammal bok finns det skrivet: ”Med hugg och slag, block och talja bliver remontens huvud stilla”  Tolkningen är fri men det finns en del ironi. För den som undrar är en remont en häst som genomgår unghästutbildning och undrar någon över begreppet block och talja, se nedan

”Block kallas en enkel konstruktion som kan användas ensamt för att ändra riktning på en dragkraft, eller i par som en talja i en hissanordning som ger utväxling mellan kraft och väg”    / Wikipedia

Block kallas en enkel konstruktion som kan användas ensamt för att ändra riktning på en dragkraft, eller i par som en talja i en hissanordning som ger utväxling mellan kraft och väg

 

 

 

 

 

 

Kommentera

