En sport för alla!

Sport och idrott är fantastiskt i allmänhet och  ridsport är det i synnerhet tycker jag. Ålder och kön spelar mindre roll och vi tävlar mot varandra på lika villkor, ridsport kan vara så mycket.

Vad det gäller tävling så är det nu 2016 OS-satsning för några. Full fart med  landslagssamlingar, säsongsupplägg och fystester. Sponsorerna är viktiga och profileringen likaså. Heja Sverige säger jag, vi har bra ekipage.

Sen finns det resten, de andra 24.975 licensierade ryttarna, eller hur många de nu är. De har helt andra mål, iallafall i år. De som vill tävla alltså, de andra sätter säkert andra mål.

Men nästan alla vill träna oavsett om det är tänkt att leda till en tävling eller ej. Kanske är det modet som i sista änden brister när den där tänkta starten uteblir. Kanske beror det på att hästen är sjuk, tiden inte räckt till eller så händer det något annat vi inte styr över.

Som tränare upplever jag att de flesta ryttarna håller träningen nästan för helig. Det är roligt att höra nu efter helgerna hur alla vill igång och träna. Den eller de timmarna i veckan jag träffar mina ryttare, då är det fullt fokus. Målsättning, träningsupplägg och tidsplaner blandas med praktisk utövning.

Men framförallt fascineras jag av att allt sker på så olika nivåer. Vi vill, fast på olika sätt.

Jag fick igår ett härligt meddelande från en av mina ryttare jag ser lite mer sällan. Ryttaren har en hemmatränare som gör ett jättebra jobb till vardags och jag kommer emellanåt och rör till det lite.

God fortsättning!! Året börjar bra, galopp på 15-metersvolt UTAN stigläder, och xxxxx står och ropar ”JAAAAA, äntligen rider du i den galopp han har!!!” :-)))”

Visst kan man nästan ta på glädjen i det där?

Jag tänkte häromdagen, i ett helt annat sammanhang på hur olika vi tränar och framförallt hur viktigt det är att det är roligt att träna.

Min lilla familj spelar golf, någon mer seriöst än den andre. Någon gång ibland lyckas vi få ihop det och åker och tränar en stund tillsammans. Den här lilla filmsnutten talar så tydligt om hur olika vi ser på samma sak, hur olika vi hittar glädjen i det vi gör. Ja, en medlem saknas på filmen men tränar ihärdigt utanför bild.

 

 

 

 

Kommentera

