Rider i juletider

Det är skillnad på att utbilda ryttare i ridskoleverksamhet och ryttare på egna hästar. Fast vid närmare eftertanke borde det vara samma. Men, så är det inte.

För mig som nu för tiden nästan uteslutande jobbar med tävlingsryttare på egna hästar är det en utmaning att se undervisningen ur en annan synvinkel.

Efter två dagar som gästtränare i någon annans verksamhet, har jag funderat över just det här.

Bra ridskolor med välutbildade hästar ger ryttare en bra grund. De blir vana att rida på olika typer av hästar och att rida i grupp, vilket är en väldigt nyttig erfarenhet.

Att bara rida på sin egen häst ger inte samma sorts erfarenhet, även om det ger andra bra erfarenheter.

Att försöka förklara hur olika typer av hästar reagerar på samma slags ridning, det är en utmaning. En häst taggar i och en annan går i sin bubbla och drar hovarna i spånet när de får samma uppgift.

Jag har ett bra och långvarigt samarbete med några elever som driver olika slags ridverksamheter. De är duktiga instruktörer som har skapat fina verksamheter med bra personal, hästmaterial och en hög lägstanivå på ryttarna. Där finns fin gemenskap för deras elever och ett bra arbetsklimat för personalen.

Det är riktigt stimulerande att som gästtränare få komma till dessa ställen, se utvecklingen över tid och se hur bra ridning och god hästhållning sprider sig som ringar på vattnet.

Den där tanken, att få ”ringar på vattnet”, det lärde jag mig under några av de goda samtalen jag haft med Kyra, eller mer högtidligt, professor Kyrklund. Hon har mycket i sin kunskapsbank att dela med sig av.

En dag på jobbet, jag ritar och berättar.

En dag på jobbet, jag ritar och berättar.

 

 

 

Kommentera

