När allt är precis vanligt

Det är på modet att rida bettlöst, sadellöst, skolöst, bomlöst men förhoppningsvis inte huvudlöst. Det var en elegant dam som visade upp sina konster i området på Friends Arena. (Inte huvudlöst alltså men tror faktiskt att hon red hjälmlöst?)

Med ”inte huvudlöst” menar jag att rida med sans och balans… Eller med omdöme kanske

Charlotte Dujardin riding Uthopia winner of the Reem Acra FEI World Cup Dressage Grand Prix at The London International Horse Show 2015 at Olympia, London , UK on 15th December 2015

Charlotte Dujardin riding Uthopia winner of the Reem Acra FEI World Cup Dressage Grand Prix at The London International Horse Show 2015 at Olympia

jag ska säga. Det visade sig tex på Olympia i London att riktigt bra ridning, med all utrustning i de här fallen, leder till toppen. Charlotte Dujardin hade för tillfället bytt ”danspartner”, Valegro går på bete kanske, och det hade ingen betydelse alls. Hon var i topp ändå och hennes teammate Carl Hester likaså. Vår svenska toppryttare Tinne hade för helgen också tagit med sig en ny partner, häst alltså, och det gick alldeles lysande bra. Även det ekipaget var fullutrustat.

Jag är av åsikten att det går alldeles utmärkt att ha traditionell utrustning på en dressyrhäst utan att den på något sätt far illa. Jag har de senaste dagarna läst lite i ämnet sadlar och förstår att i den branchen är det fullt av innovativa mäniskor. Både de som skapar sadlar, nya enligt uppgift mer hästvänliga sadlar än de gamla, samt de som provar in och säljer sadlar. Kunskap är alltid bra.

Vad jag däremot funderade över var att en sadel utan bom och fylld med luft kostade nästan dubbelt så mycket som en sadel med traditionell bom och stoppning av ull.

Båda sadlarna är nyskapade enligt alla de råd och rön som framkommit de senaste åren. Tror också att båda konkurrenterna erbjöd löpande kontroll av passformen, sådär en gång om året. Generöst kan jag tycka, men förmodligen kostar det en slant.

Det har min själ inte blivit enklare att sadla ut en häst. Själv är jag tämligen fäst vid mina Passiersadlar. De kräver liten omsorg och har hängt med i nöd och lust med många olika hästar under. Aldrig att det har varit krångel med passformen heller. Har sadlarna börjat kasa konstigt mellan de fåtaliga omstoppningarna så är det faktiskt berott på helt andra saker.

Fick ett roligt meddelande från en elev imorse, jag startade dagen med ett gott skratt.

  ”I dag gick det skitbra att rida med järnskor o sadel m träbom o ullstoppning”

One thought on “När allt är precis vanligt

  1. Ja exakt! Har så himla svårt att ta till mig dessa nymodigheter som till syvende o sist antagligen inte är bättre för nån hästrygg och DEFINITIVT inte för någons plånbok! 🙂

Kommentera

