Frågan är: Vad är vitsen?

Jag fick en fråga om användandet av inspänning vid longering i allmänhet och Pessoa-selen i synnerhet. Egentligen, om det ska vara svar från en erfaren användare av

Manual för användaren...

Manual för användaren…

Pessoa-selen, är jag helt fel person att fråga. Jag har aldrig använt, men väl sett den användas av såväl rutinerade, kunniga yrkesmänniskor som entusiastiska men helt okunniga amatörer.

I inget av fallen har jag lyckats se vad den stora fördelen med hjälpselen (lungeing aid) är, däremot har jag sett hästar som gått helt i baklås inspända i den där selen.

Om du lyssnar noga så säger kommentatorn i början på instruktionsfilmen jag bifogat längst ner ungefär att;

”-Selen hjälper hästen att hitta sin optimala balans och rytm i en balanserad och rund form.”

Just detta att hästen hittar bra balans och form vid longering, hävdar jag är fullt möjligt utan någon inspänning alls. Det hänger mer på om du som linförare kan longera på ett ändamålsenligt sätt eller ej. Min tilltro till hästens förmåga gör att jag är fullständigt övertygad om att den hittar ett bättre balansläge utan tvång och framförallt att den balanserar bättre om den får använda sin hals

Att med linor och snören fixera hästens huvud och sen tvinga den att springa är i min värld ingen metod som leder till ett bra resultat.

Att verkligen arbeta en häst på lina, att longera, tycker jag är en konst lika svår som ridning. Det tar tid och tålamod att lära sig och sina hästar och det är riktigt roligt när det till slut fungerar.

Om det av någon anledning behöver användas en form av inspänning, t ex om hästen är en pigg och luftig konvalecent, är den konventionella inspänningstygeln att föredra, rätt inpassad förstås.

Det finns en del skrivet om longering, i min husbibel står det:

”Det finns tre slag av longering:

1 . Motionering av häst på lina

2 . Longering för utbildning av ryttare

3 . Longering för utbildning av häst.”

Kort sammanfattat används den första, med lätt inspänning, för avrastning och ev uppvärmning innan eller istället för det riktiga uppsuttna arbetet. Den andra för sitsträning för ryttaren och den tredje och viktigaste, för utbildning av den unga hästen.

”Genom longering läggs grunden till  lydnaden. Än mer: Genom den ständigt vändande rörelsen, (om nu longeringen utförs korrekt dvs att hästen arbetar på en cirkel runt linföraren istället för att linföraren springer runt efter hästen på en obestämd båge. Min anmärkn.) som hästen måste utföra för att följa linan, lär den sig grunden till att följa ryttarens vändande tygeltag”

Så glöm övningen ”flygplan i ett snöre”, den blir man bara yr i huvudet av!

Här finns som sagt en instruktion av ovan nämnda sele för den som är intresserad, filmen är mycket detaljerad! Jag fick  mer en vision om att rigga en segelbåt istället för att longera en häst för det används många meter lina!

 

 

 

One thought on “Frågan är: Vad är vitsen?

  1. Ping: Som block och talja? | Kajsa Boström Dressyr

Kommentera

