Vad som värmer ett dressyrtränarhjärta

”Med bra ridning kommer du långt även om ditt hästmaterial kanske varierar en smula över tid.”

Det där tjatar jag om alltid och överallt där jag undervisar och föreläser. Du ska lära dig rida, alltså oavsett vilken häst du hamnar på ska du som ryttare vara trygg i din utövning. En del tror att ridning handlar om att lära sig rida SIN häst, alltså med fix och trix klara av den kuse som står till buds för ögonblicket. Inte i min värld, inverkansridning är ordet.

Jag är en ivrig förespråkare av vår svenska ridskola och den traditionella ridning som lärs ut där. Bra ridskola med väl utbildad personal ger alla ryttare en god grund. Det finns sen alltid tid och möjlighet för att utöka och finslipa kompetensen för de ryttare som vill och kan.

Jag har en hel del elever som rider annat än dressyr. Mesta delen av dem är hoppryttare men det finns också några fälttävlansryttare. Sen finns det en stor grupp som rider dressyr men även hoppar. Bra grej säger jag, om detta sker med omdöme och under ordnade förhållanden.

Jag skrev för någon vecka sen om ett gäng ryttare uppe i norra Bohuslän som jag gästar några gånger per säsong, Helgkurs med eldsjälar. En av ryttarna hade problem med galoppen, hästen var lite långsam i aktionen och hamnade i fyrtakt. Detta var resultatet av ett lite mindre lyckat arbete med att försöka samla ihop galoppen.

Jag tryckte på tänkarmössan och hittade en bra övning med markbommar och Josefin kämpade i dagarna två. Hästen hittade lite rappare fötter, Josefin var glad och det var jag också.

Nu ikväll dök detta upp i mitt flöde på fb…

KM

Det värmde mitt hjärta, inte för att de vann tävlingen utan för att de tillsammans hade övervunnit ett stort problem.

Jag höll på att skriva om en helt annan grej när detta dök upp, nämligen den mytomspunna halvhalten.

Jag tar det vid ett annat tiullfälle, även om det faktiskt hör väl hemma i denna historia också!

One thought on “Vad som värmer ett dressyrtränarhjärta

  1. Ping: Grå, gråare, november. | horselifebyvera

Kommentera

