Det behövs inte alltid mycket guld för att få det som glimmar…

Ibland sker det under.

Eller det gör det inte, men ibland slår turen till och placerar någon, som vet vad den letar efter, på ett ställe där det finns fina hästar.

Att leta häst är som bekant ett ofta tvivelaktigt nöje. Tidskrävande, dyrt och ibland en tid full med krossade drömmar, förlorade illusioner och till och med ett förlorat hopp om den goda och ärliga människan

Men nu handlar det om roliga saker och då glömmer jag de där istadiga och osunda hästar som cirkulerar i världen

En av mina elever har två fina 4-åriga hästar. Köpta på samma ställe, att det blev två är mer en slump och en trevlig slump. När jag fick se en film på häst 1 innan den inköptes kunde jag bara hålla med om att den så väldigt fin ut. Den sprang lös i en klabbig paddock, oinriden och raggig i pälsen. Djäklar vad den kunde galoppera tänkte vi då.

Nu galopperar den faktiskt nästan bättre, inte ovanligt när de blir ridna i ordning och reda.

På träningen imorse tänkte jag att den där Dollan, hennes arbetsnamn, hon är en bra bit uppe i luften när hon galopperar…

Jag försökte fånga det på film och det ser lite häftigt ut!

Senare på dagen skickade en annan av mina elev (som precis har fyndat en ung häst) ett klipp ur en artikel  där den gode Carl Hester hade uttalat sig om talang vs inköpspris på en häst.

”– Tänk på alla auktioner där hästarna kostar massor, men man ser inte alltid de individerna senare. Du kan i stället hitta en guldklimp för mycket mindre pengar i någon hage, och utveckla den. Garantin du har ligger i ditt eget träningsarbete, inte i hur dyr hästen är, sade han.

Du kan läsa hela artikeln här,  ”Du kan hitta en guldklimp…”

Tänka sig vilket sammanträffande för även om det finns endast den lilla plånboken så går det att hitta talangfulla hästar. Dollan är bara ett exempel, jag har fler.

 

Kommentera

