”Hur gör djur?”

Det var namnet på ett inslag i Söndagsöppet, ett mycket populärt program på SVT för ett antal år sen. Det gick ut på att tre kändisar fick se en video med ett djur i en specifik situation. SVT stannade bilden och lät deltagarna gissa vad djuret skulle göra härnäst.

Nu ställer jag  frågan: Hur gör jag? Är jag med mig själv, eller kanske mot mig själv? Ska tillägga att jag försöker fråga mig, för jag har träffat en coach som förklarat fördelen med frågan och guidat mig i hur jag kan tänka.

Det är i min andra sport golf ,som denne tränare/coach dykt upp, som en skänk från ovan

Lasse Evertsson, med inlevelse Foto: Kajsa B

Lasse med inlevelse
Foto: Kajsa B

Han heter Lasse Evertsson, med företaget PELEVA och han jobbar till en del som golftränare och till en större del med coaching inom sport, idrott och näringsliv. Som jag ser det, med min bakgrund  cementerad i hästar och ridsport, är Lasse befriande okunnig om hästar. Han har coachat i många andra sporter men p g a allergi är hästar inte alls hans värld. Förrän nu!

Av en slump (om nu slumpen finns?) hittade min sambo och jag in i hans golfträningsstudio för några år sen. Det skulle tränas bl a GUBS (grepp, uppställning, balans, sikte), golfens motsvarihet till  dressyrens sitstrräning, svingteknik och det skulle göras svinganalys . Hej och hå så långt och rakt bollarna skulle gå sen. Jaa, det tänkte jag i min prestationsinriktade värld.

Någonstans, någongång när jag i frustration gnällde (svor) över ett missat slag så ställde Lasse en fråga till mig, om mig. Det ledde till en timme med det goda samtalet. Det där samtalet ni vet som leder till något bra för själen och jag

Uppmärksamma åhörare Foto: Kajsa B

Uppmärksamma åhörare
Foto: Kajsa B

fick mycket att fundera över, för en lång tid framöver. Det där gamla uttrycket ”Använd hövvet!” fick för mig en annan innebörd än tidigare.

Efter det resonerar vi ibland om vår gemensamma nämnare tränaryrket vilket är mycket givande och jag har utvecklats i min yrkesroll. Att se hur tränare i andra sporter jobbar är stimulerande. Om det gäller att i golf lära ut hur man slår en wedge så den stannar inom en havvmeter, i konståkning hur man hoppa en dubbel toeloop eller varför inte i dressyr lära ut hur det går till att byta galopp, allt handlar om pedagogik.

Jag fick idén att bjuda in en grupp av mina elever/ vänner ihop med några av mina golfvänner för att de också skulle få Lasses guidning. Att få en möjlighet att komma in i världen där vi kan se hur vi  faktiskt agerar och hur vi kan bli bättre på att förvalta oss själva och våra förmågor.

Igår var den dagen, den lånade skolsalen var full med förväntansfulla och öppensinnade människor och det blev så himla bra!

Så nu förstår vi som var där att: För att växa behövs utrymme, det ligger inga byxor i strumplådan och det växer inte bättre i rabatten för att vi står med armarna i kors, stirrandes på plantan och skriker: MEN KOM IGEN OCH VÄX NU!!

Jag ligger redan i planeringstagen för del 2, ska bara låta väckta tankar få gro lite först.

Kommentera

