Förvirrande…

Det finns, som jag skrivit om förut, många konstiga uttryck inom ridningen, ibland funderar jag på att samla dem i en liten bok, ”Ordlista för förvirrade men ridsugna”

Uttrycket idag blir: ”Hästen är blöt i nacken” ,högst aktuellt efter den sista stormen i de sociala medierna. Upprinnelsen till mediastormen var en artikel, eventuellt med vidhängande videoklipp, från en clinic som den världsberömda dressyrryttaren Isabell Werth höll härom veckan i Dressyrtänarklubbens regi.

Det var en av clinicryttarna som hamnade i mediafokus och som så ofta just nu handlade det om hästens form. Eller mer korrekt, den formen som ryttaren arbetade hästen i…

Jag håller mig ifrån att kommentera för jag var inte där, jag var på semester, och jag har

Inte

Inte ”blöt i nacken”?

inte sett videoupptagningen. Men jag vet att den aktuella ryttaren och hennes häst fick jobba med det som ryttaren i en artikel efteråt beskrev som en av hästens svagheter, den är ”blöt i nacken”.

Uttrycket i sig är urgammalt och egentligen inte alls beskrivande men det används för att illustrera en häst som i ridningen vanligtvis hamnar för långt in med näsan, ofta i kombination med att den inte har någon eller ojämn kontakt med bettet.

”Vek i nacken” är ett annat uttryck för samma sak, egentligen lika lite beskrivande för det är i inget av fallen nacken som är problemet. Men man skulle som mindre rutinerad ryttare enkelt kunna förledas att tro att hästen har något fel i nacken. Det hoppas jag inte att dessa hästar har och som vanligt kan problemet härledas till ridningen och kombinationen ridning/exteriör.

Det kan också i undantagsfall bero på tand-/munproblem när hästen inte vill gå med bibehållen, elastsik kontakt med tygeln men det tror jag inte var anledningen hos detta ekipaget.

Så om jag samlar ihop de uttryck som vanligen används för just detta fenomen inom ridningen blir det följande: Blöt i nacken, Vek i nacken, Bakom hand och Kort i halsen.

Hänger problemet dessutom ihop med att hästen drar sig undan kontakt i handen finns det ännu fler sätt att beskriva skeendet: Orolig mun, Dålig mun eller Sladdrig i truten, en lite mer vardaglig benämning.

Hur vi än vänder på saken och väljer att beskriva det som inte är till vår belåtenhet som ryttare så är det ett problem för ryttaren. Hästen har förhoppningsvis både en bra och frisk nacke och mun

Kommentera

