Generationer senare

”Tiden går och vi med den…”  så diktade Ulf Lundell en gång i världen.

Igår var det Hallandsrace för mig. Tre olika ridhus hann jag avverka och med det träffade jag många hästar och ännu fler människor.

Det blev hela utbildningsskalan faktiskt, från treåringsridning till Mvs A-hästar och lustigt nog träffade jag på  fler s k andra- och tredjegenerationshästar.

Först var det en fin treåring, Zelebration e Ampere. Hennes mamma Zarah har jag ridit och  även skrivit om här förut.

I samma ridhus träffade jag på en gammal bekant, en uppfödare från Halland som jag hade att göra med för många år sen. Han var still going och där med en häst som någon skulle matcha för vidare försäljning.

Zelebration

Zelebration, fast en annan dag…

Jag for vidare till nästa ridhus och sist på kvällen kom en för mig ny elev, med en fem-åring vid namn Alicia e.  Briar-Chapman. Den måste vara född här i Halland sa jag jag och det visade sig att den kom från samma uppfödare jag träffat på förmiddagen.

Och nu har jag grävt i minnet och jag tror att jag är rätt på det. Mamman till Alicia, hon hette Channa, hade jag i träning med en  annan elev inför kvalitetstävlan i mitten på 90-talet. Minns jag nu rätt så var vi även på Elmia med den, alltså gick den bra. Funderar jag vidare bakåt så tror jag faktiskt att uppfödarens fru red mamman till Channa för mig,  fast väldigt mycket tidigare.

Det kan väl sägas att jag är lokalt förankrad?!

 

Kommentera

