”Det gör ont, det gör ont, det gör ont…”

HöstRidning är bra för alla sinnen, även det estetiska. En av ”mina” unghästar som berikade min dag igår. Hästar är vackra…

Fick ett intressant meddelande från en god vän/elev igår. Hon hade en liten fundering om en häst som ändrat beteende och undrade vad jag trodde.

Hästen i fråga, ett sto, kom från Danmark i våras, 6 år e. Don Romantic. Trevlig modell, bra gångarter och gott temperament. Jag hade med den på träning några gånger på senvåren och den är enkel att ha att göra med.

Men det finns ett litet problem, hon har s k sadelgjordstvång. Min elev som är en rutinerad ryttare hanterar det klokt, det funkar att ha med hästen i hennes ridverksamhet, så det är hanterbart. Jag har ofta funderat över vad det där beteendet kommer av. Det finns många teorier men jag tror inte någon VET.

P g a att min elev råkade ut för en olycka i sommras har hästen gått på bete, varit med lite mer i ridverksamheten OCH varit på tandkontroll. Där fanns lite smått och gott att åtgärda samt vargtänder som avlägsnades.

Nu kommer det intressanta, när hästen sattes igång efter ”tandregleringen” var gjordtvånget så gott som borta.

Egentligen inget konstigt i min värld. Jag hävdar att hästar med sin begränsade hjärnkapacitet inte alltid vet VAR den har ont. Ett avikande udda beteende, som skulle kunna kallas dumhet eller dåligt temperament, är ofta förknippat med smärta eller allmänt obehag. Vem gillar träns, sadel och ryttare när hela den situationen gör ont? Sen om smärtan sitter i mun, kropp eller ben spelar ju ingen roll. Det gäller att tala om något och hoppas att bli hörd, hästar är inte onda.

En häst som ändrar beteende, blir tittig, lat, hetsig eller på annat vis avviker från dess normala uppförande har väldigt ofta ont någonstans. Kanske ett problem i sin begynnelse som är svårt att se men väl värt att notera.

Jag hade med en häst på träning igår som på samma vis flaggade för att den hade ont någonstans. Den har tidigare haft problem med frambenshälta, men är behandlad, vilad och rehabriden under året. För några veckor sedan såg jag den för första gången igen och då hade ryttaren bytt bett, hästen var inte bra i munnen tyckte hon.

Vi pratade om det där en stund, jag förklarade hur jag såg på ett sådant problem och att byta utrustning sällan löser den typen av beteende som den hästen visade.

Igår var hon tillbaka, med ett vanligt bett och lite onda aningar, det kändes inte jättebra i ridningen…

Hästen var orolig i munnen, ostadig i formen och allmänt ovillig men den travade bra och ganska spänstigt rakt ut.

Då lät jag henne rida lite skänkelvikning och det räckte med några steg åt sidan för att hon skulle känna vad jag anade, hästen visade ganska tydlig hälta.

Ryttaren var inte glad men tackade för hjälpen och sa ungefär så här: ”Det är mycket bättre att vara två när det djävlas än att jag ska sitta själv och inte veta…”

Teamwork, ingen är stark ensam. Hästen är alltid utan skuld och vi får vara uppmärksamma och vidsynta.

2 thoughts on “”Det gör ont, det gör ont, det gör ont…”

  1. det ligger en hel del i det. Själv är jag jättefundersam över att vi aldrig kollar om hovvinkeln och strålen är rätt för individen utan oftast bara kör på som man alltid gör och gjort. Såfort hästen bär sig i skon ist för i hoven påverkar vi det vi sedan funderar över om det kan vara rygg, tänder eller ridningen. Bär skon hästen uppe på underlaget flyttar den mkt vikt till frambenen och bakbenen hamnar lite bakom hästen – sen sitter vi och nöter samlingar och orena byten… vem kan göra ett rent byte när vikten ligger ligger fel och vem kan samla lätt när bak hamnat bakom hästen?

    • Jag har fått lära mig att en häst inte går bättre än den står. .. Är väldigt noga med helhetstänkande. ..

Kommentera

