Lång eller kort

Det gäller inte årets rekommenderade kjollängd, fast man skulle kunna tro det. Nej, det gäller hästens form på jobbet, kort, lång eller mittemellan.

Funderingar om hästar och ridning dyker upp i mitt huvud när som helst under dygnets vakna timmar. Jag har annolunda sovrutiner vilket gör att jag lika gärna kan börja fundera 03.00 som 11.30 över saker jag läst .

Först var det en artikel om en veterinär/kiropraktor som fångade mitt intresse, finns här.

Speciellt några rader fastnade i min hjärna: ”Tänk på att motorn sitter där bak, hästen måste arbeta genom ryggen. Lång och låg är bra, men då måste du verkligen tänka på att bakdelen arbetar. Ingen häst tål att gå i hög form hela tiden.

Håller fullständigt med om det men ser lång och låg form lika ut på alla hästar? Det skulle man kunna tro, men så är inte fallet. Alltså får hästägaren med sig en ordination hem som samme ägare kanske inte har erfarenheten att hantera på ett för hästen korrekt vis. Låg form betyder inte att hästens haka är x antal cm över marken. Olika exteriör gör att den låga formen funkar bra på en del hästar och mkt sämre på andra. Jag har träffat på oväntat(?) många hästar som inte alls fungerat på t ex longering med olika hjälptyglar som rekommenderats av veterinärer. Balansen i hästen är mer komplex än att utgå från att allt är väl bara huvudet hålls lågt. Ja, jag är lite, men bara lite, irriterad på generalisering som ofta görs i sammanhang då hästens form kommer på tal.

Sen var det ett blogginlägg om en ”ny” pryl jag snubblade över på fb. Inlägget handlade om Equiband, att användas för rehab och stärkning av hästens bålmuskulatur. Tittar jag snabbt så ser jag en del likheter med den s k Pessoa-selen som funnits i åratal och som nu dalat i intresse. I korthet är det band som spänns runt rumpa och bakdel och dessa band ska på något vis hjälpa till att öka hästens bålstabilitet. Jag har lite på håll följt det där bandets väg in på marknaden. Det kommer från USA och vad jag vet så finns det lite eller ingen vetenskaplig studie gjord på utfallet av användandet. Hippsons Prylkoll var på alerten i våras:  Equiband, så fungerar träningssystemet

Det sägs att alla sätt är bra utom de dåliga och det kommer säkert att ganska snabbt visa sig om denna idé kommer att ge vad som utlovas. I min värld finns det helt andra metoder för att stärka muskulaturen hos hästarna.

Tjejen som skrev blogginlägget hade i dagarna varit på demo av användandet av Equibandet och hon var som hon beskrev det själv öppen för nya idéer. Ska kolla med henne hur det går…

Jag fortsätter så länge med mina gamla beprövade metoder att sätta muskler på hästarna.

må bra

Calle, en välmusklad kille. Foto: Kajsa B

Kommentera

