Vem kan aktivera ett par bakben?

Vedertagna sanningar del 37, eller så. Idag är det ”aktivera bakbenen” jag reflekterar över.
I min lätt tillbakalutade ställning i ett hälsosamt soligt Spanien surfar jag lojt in på fb. Det sociala mediet levererar stort och smått om t ex dressyrträningar.
Det allra flesta, egentligen alla, som skriver inlägg om ämnet på sina tidslinjen är väldigt nöjda med sina och sina hästars insatser. Det skrivs om förväntad träningsverk, svettiga skjortor och genomridna hästar.
Väldigt ofta kommer hästarnas bakben på tal. Hur de har/ska/borde aktiverats. Ibland är det bara det inre bakbenet som förväntas hamna i ökad aktivitet.
Nu kommer jag till en del av det jag undrar över, är det möjligt att få ett fyrfota djur att aktivera ett av fyra ben? Förutom att då gräva i marken med ett framben eller klia sig bakom örat med ett bakben.
Att aktivera båda bakbenen samtidigt borde gå enklare kan jag tycka.

Aktiva bakben på en dressyrhäst underlättar dess framtid i branchen, det är dagens sanning. Men vem är det som ska utföra uppdraget att framföra detta ”måste” till hästen ifråga?
Det är ett svårt uppdrag även för den skickligaste ryttaren att få en häst att inse vitsen med att vinkla sina bakben och använda dem med för samlingsgraden korrekt aktivitet.
För den mindre rutinerade ryttaren ser jag det som i princip omöjligt att klara det.
Även domarprotokoll, ofta i lätt klass, innehåller ofta rekomendationer som: ”Driv mer för att aktivera bakifrån”, ”Mer aktiva bakben”, ”Aktivera bakbenen bättre”osv
I min värld är det inte jättemånga lättklassryttare på hobbynivå som klarar den uppgiften.
Vad är det egentligen som eftersträvas kan jag undra. Alltså vet ryttaren ifråga exakt vad hästen behöver ändra på?
Det är min fråga för dagen.
image

Kommentera

