Är det kanske vägen och inte målet, som gör resan värd?

Ridsporten är för alla. Lisa 5 år på knatteridning är med all säkerhet lika lycklig med sin häst som till exempel Kristian von Krusenstierna när han vann Oslo Grand Prix igår. Stort grattis till honom!

Sverige har många dressyrryttare på högsta nivå nu. Tror det är rekordmånga faktiskt och det är väldigt roligt.

En halv miljon människor har ridsport som fritid och tävling, varav drygt 125 000 rider på ridskola. Tror det finns ca 25 000 licensierade tävlingsryttare och det görs ca 400 000 tävlingsstarter per år. Vi har kanske 30 GP-ryttare i Sverige och något fler GP-hästar, procentuellt är de den lilla gruppen. Alltså är den stora gruppen den som inte kommit till toppnivån, än… Jag har haft uppe ämnet tidigare, läs En sport för alla!?

Så varför tar jag upp tråden nu då, kan man undra? Jo för att jag har så många kunskapstörstande människor omkring mig som väcker min kreativa sida.

Jag får ganska ofta förfrågningar om att hålla  s k clinics/demos eller föreläsningar i större eller mindre format. Jag gör det gärna om jag har tid och om det är ämnen som jag brinner för. Ibland kommer det önskemål om ämnen, som det här nedan. Så befriande vanligt och så fullt av vardagsfrustration att jag skrattade gott en lång stund. Det hör till saken att tjejen som skrev detta är en oerhört engagerad och vetgirig ryttare och nu också ponnymamma. Jag kan riktigt höra henne, hon säger högt vad säkert många tänker. Och ja, jag har fått hennes tillstånd att använda hennes egna ord.

 ”Hej, skulle gärna vilja se det [clinicen] på lite lägre nivå, det ger inte så mycket att titta på piafferade hästar. Visst är det fint att se på och inspirerande, men svårt att arbeta med på min irländska femåring. Skulle vilja se mer vanliga grejer som jag kan applicera hemma. Och den alltid så stora frågan, när ska man ta hästen till nästa nivå? Där finns för mig en punkt jag tycker att ingen riktigt pratar om, jag behöver mer insikt och förståelse. Det kan ju inte vara en slump att vissa lyckas ta sina hästar upp i klasserna och andra harvar på LB nivå ett helt liv, trots hyfsade förutsättningar och hyfsade ryttare. Eller för att raljera lite, kortar och länger vissa ryttare sina hästar bättre än andra? En annan sak, hur aktiverar man bakbenen vi arbete på töm/ longering? Jag provade senast igår med ett riktigt skitresultat om jag ska vara ärlig… Jordnära grejer med andra ord”

En helt "vanlig" dag på jobbet

En helt ”vanlig” dag på jobbet

Kommentera

