Min ödmjuka hyllning till en ”humla”

Warmann Foto: Kajsa B

Warmann
Foto: Kajsa B

 

Mina arbetskamrater har fyra ben, är vackra att se på och de har också ett stort hjärta. Vissa av dem är riktiga kämpar som förtjänar en guldmedalj av största storleken, kanske inte alltid för de stora segrarna.

Tapperhetsmedaljen menar jag, till dem som utan de bästa förutsättningarna har hängt med och tagit sig till dressyrens högsta nivåer. Till de hästar som överträffar sig själva och de förväntningar och förhoppningar som vi ställt på dem. Alltså till de hästar jag kallar för min humlor.

Idag har denna världen blivit en Superhumla fattigare och jag är ledsen på riktigt. Ända in i hjärtat ledsen och bedrövad. Men ändå på något sätt ändå glad att han, Warmann, slipper ha ont mer.

Jag väljer att tänka på honom betandes på de gröna ängarna, ihop med alla andra hjärtehästar.

Ihop sin ryttare Pernilla har han gett mig så fantastiskt mycket erfarenhet och glädje. Från att ha varit en bråkstake utan några som helst dressyrtalanger krönte han sin långa karriär med starter i Int II.

Jag sa en gång: ”Kommer du upp till Msv B med den där hästen Pernilla så ska du få en medalj…”  Det var lite mindre lätt för honom redan på den nivån.

Warmann slutade aldrig att förvåna mig, han lärde sig allt och gjorde alltid sitt bästa. Han är en av de hästar som lärt mig att inget är omöjligt, att allt går bara jag som tränare kan räkna ut hur jag skulle göra det förståeligt för hästarna

Han lärde sig trava med riktigt tryck och galoppera runt och fint… Han hoppade bra och tränade regelbundet även på det. Han hade hela sitt liv en räv bakom sitt fuxfärgade öra, det gällde att prata vänligt med honom för annars åkta man av.

Jag red Warmann en stund i somras, i hans sista glansdagar när inget för tillfället gjorde ont. En mäktig häst att sitta på och alltid med ett öra åt mitt håll.

Det har han säkert fortfarande…

 

Kommentera

