Svallvågor…

Bompan Okt -15 (2)

Beyonce Foto: Kajsa B

Det pratas mycket nu, i tidningsartiklar, sociala medier, på ridhusläktare och på ridbanor.   Vann rätt häst och gick verkligen allt rätt till? I efterdyningarna av Flyinges Avels och Sportchampionat är frågan om rätt vinnare korats lika intensiv som vann rätt låt, efter uttagningarna till Eurovision Songcontest på TV.

Jag hoppas rätt häst vann i alla de olika klasserna och jag hoppas också att den församlade tränarkåren (inklusive mig själv) som hade konvent i samband med tävlingarna fortsätter jobba för att höja kvaliteten på häst och ryttarutbildning. För att hävda oss i den internationella konkurrensen behövs många bra ekipage och framförallt friska och hållbara hästar.

Vid unghästutbildning gäller det att gasa och bromsa i rätt tid. Jag hade en handfull fyraåringar igång vid årsskiftet men av olika anledningar blev det endast en som vi visade vid ett kvaltillfälle. När det blev några tiondelar på fel sida kvalgränsen beslöt vi att även den hästen skulle stå över vidare kvalförsök till årets Championat.

Nu när vi haft händerna fulla med den fina treåringen Caramia som fick åka istället, hon visade verkligen att vi satsat rätt, har de andra fått vila sig lite. Idag var det tillbaka på banan med en av unghästarna och jag tycker att hon utvecklas åt rätt håll. Kanske blir det hon som får åka på något kval nästa år.

Jag filmar ofta en snutt på träningarna, både för min egen skull lika väl som för eleverna. När jag kom hem nu ikväll och tittade blev jag lite full i skratt.

Det är ju inte precis det korrekta instruktörsuttrycken jag använder… Men det jobbas i en positiv anda och alla inblandade tycks förstå precis vad som eftersträvas.

Jag bjuder på en glimt från min vardag, på en ridbana i oktobersol, en helt vanlig måndagsmorgon med en inte helt vanlig 4-åring.

2 thoughts on “Svallvågor…

Kommentera

