En svart pärla och lite tankar om ett avelschampionat

Caramia e Floricello - Weltgeist Breeder 2015

Caramia
e Floricello – Weltgeist
Breeders 2015

Nu är det över och det var med lite vemod mitt i anspänningen som jag ledde in Caramia och Eva i Crawfordhallen strax före 13.00 idag.

In dansade den svarta lilla pärlan och runt arenan fortsatte hon dansa till mångas glädje. Mitt hjärta pöste av stolthet och jag hade nästan en tår i ögat. Fast det tänker jag aldrig berätta för någon…

Sammanfattningsvis kan det sägas att hon är 4:e bästa sto av de som är bedömda i hennes åldersklass. Då har jag lagt ihop resultaten i Riksstoklassen, där hon inte fick gå för att hon är registrerad i Tyskland, med dagens stora 3-årsklass. Hon blev placerad som nummer 16 idag med bara tre ston före sig och 12 hingstar, kanske någon var valack.

Så när dessa hingstar gjorde sina bruksprov i våras, då var Caramia inte ens bekant med sadel och träns. Det är svårt för stona att ta upp kampen med testosteronstinna, välmusklade och spänstiga hingstar.

Det är tuffa dagar på Flyinge för de yngsta och minst rutinerade hästarna. Jag är positivt överraskad över domarinsatsen. Den eniga domarkåren såg oftast igenom för högt tempo och balanserande händer. De hästar som gick med ärligt tryck fick betalt för det och de ryttare som försökte att med hjälp av fart få hästarna att se flashiga ut, de gick bet på uppgiften.

Ingen häst vinner i längden på att trava som en älg i en mosse.

Skritt är det som är svårast att visa, det var tydligt hos alla hästar idag men skrittade det gjorde Caramia mycket bättre än vad jag ens vågats hoppats. Däremot blev det lite onödig

En skönhet redan som liten...

En skönhet redan som liten…

spänning i hennes bästa gångart galopp, men det är sånt som händer. Poängen för dagen var mycket bra och ”Team Kakan”, ryttare Eva, superklippan Tina och coach Kajsa, lutar sig tillbaka med tillfredsställelse, tillsammans med dens svarta pärlan Caramia/Kakan gjorde vi detta f-b bra!!

Nu ska jag öva på med min kamera…

Kommentera

