Godkänt eller?

0 = Ej utförd/helt misslyckad
1 = Mycket dåligt
2 = Dåligt
3 = Ganska dåligt
4 = Ej fullt godkänd
5 = Med tvekan godkänd
6 = Godkänd
7 = Ganska bra
8 = Bra
9 = Mycket bra
10 = Utmärkt

Så här ser betygsskalan ut i dressyr, och det kan även delas ut halvpoäng. Förr var 5 godkänt men av någon anledning som jag glömt ändrades skalan för många år sen. 6 är alltså Godkänt, 7 är Ganska bra och 8 är Bra.

Jag var på dressyrtävling igår. Mest för att coacha men nästan lika mycket för att se hur standarden är på en regional dressyrtävling. Hermanstorp Rid och Körklubb bjöd på ett lysande tillfälle, de körde tävling på tre banor parallellt, allt från från L:B upp till Msv A.

Förutsättningarna var bra, solen sken, det blåste kanske lite i mesta laget och alla banor hade bra underlag. Jo, jag hörde att någon tyckte att det var tungridet på någon bana.

Det var väldigt blandad kvalitet på hästarna, så även på ryttarna och det var med några undantag inga rekordprocent på leaderboarden.

Jag roade mig med ett litet räkneexempel i en klass. Vad jag kunde se så var, förutom de rent tekniska missarna, lösgjordheten det som brast mest.

Snittbetyget i lösgjordhet: 6    Snittbetyg i gångarter: Knappt 6,8

För att få lite andra perspektiv kollade jag en annan motsvarande klass, på en nationell tävling som avreds under samma helg. Det visade sig att där var ungefär samma snitt på lösgjordhet men något högre på gångarter.

Det behövs ingen raketforskning för att dra slutsatser av det här.

Det brister i eftergiften, så enkelt är det. Oavsett domare, underlag, häst/ryttarkvalitet, omgivning eller vad vi nu kan komma på. Det är svårt med uppvisningsridning och det avspeglade sig glasklart i de uppvisningar jag såg igår.

Det är alltså i hästens eftergift de stora förbättringarna kan göras, generellt sett. Så även om du tycker att gångarterna på just din kuse är otillräckliga, så blir de bättre om hästen jobbar mer avspänt i en bättre form. Att satsa på att höja betyget på lösgjordheten ger bättre ridbarhet och också högre poäng rakt igenom. Det är roligare att få Bra (7) än Godkänt (6)

Det blir precis så bra som vi gör det, hästens ansvar i frågan är inget.

ponnykram

2 thoughts on “Godkänt eller?

Kommentera

