Medaljregn

Snipp  snapp snut, nu var EM-dressyren i Aachen slut. Det pratas högt och lågt om rätt

Guldmedaljör

Guldmedaljör

häst hade tiondelen på sin sida idag, så just det lämnar jag åt andra att tycka om.

Jag tycker alltid att GP och GP Special är roligare att titta på vid mästerskap än kür och precis så var det denna gången också. Det är lättare att jämföra uppvisningar när de gör samma sak på samma plats istället för favoriter på favoritställen. Nu pratar jag inte ur underhållningsperspektivet…

Det var en annorlunda EM-uppgörelse när fler av de toppseedade hästarna föll ifrån men det var spänning till sista resultatet rullade upp. Valegro hade mycket värdigt motstånd trots manfallet.

Jag var på plats i Aachen när VM gick där senast, en upplevelse utanpå det mesta. Jag har faktiskt varit där på tävling en gång innan dess. 1998 satt jag på långsidesläktaren och tittade på när  bland annat Jan Brink och Briar susade förbi alldeles framför näsan på oss. Minns jag rätt var nog Susanne Gielen och Cashmir där också?

Just det, då låg banan mycket närmre läktaren, nästan så man kunde känna vindraget och

Olympic Ferro Aachen 1998

Olympic Ferro
Aachen 1998 Foto: Kajsa B

 

 

det var då jag fick se min första ”sagohäst”, jag tappade boktavligen hakan… Coby van Baalen på Olympic Ferro

Under sitt varv runt banan innan start stannade hon precis framför oss och piafferade och det var det finaste jag sett. En svart drömhäst, det ville jag också ha. Ferro är forfarande närvarande, i härstamningarna på en och annan EM-deltagare.

En fin svart häst idag var fransyskans, lite orutinerad med det var fin ridning, lätt tygelkontakt med kandarstångens skänkel lodrätt. Det är inte alla som rider med stången så…. Många hästar hade oroliga munnar, vilket också TV-kommentatoren Gunilla Byström påpekade.

Tinnes uppvisningar är alltid lika rolig att titta på. Lugnt, mjukt och superkoncentrerat och hon har alltid något positivt att säga om allt och alla efteråt, ett föredöme tycker jag

OS-platsen är säkrad för Sverige så nu är det upp till lagledningen och hugade ryttarspekulanter att börja bygga för framtiden. En sak känns säker, jag tror Tinne kommer att vara med.

 

 

 

Kommentera

