Vikten av god balans

Foto: Kajsa B

Delores f. -11 Diamonit – Fürst Heinrich

Jag la ut ett videoklipp på fb häromdagen där man ser en fin fyraåring trava väldigt spänstigt och en ryttare som rider med god följsamhet och balans. Resultat av långt och gediget grundarbete skulle jag säga.

En annan av mina elever, han är lite mindre rutinerad men mycket ambitiös, skrev och frågade efter han sett klippet om han och hans häst någonsin skulle kunna trava så där fint?

En väldigt bra fråga och det finns faktiskt inget enkelt svar. Alla hästar travar olika men de flesta normalt skapta sport/dressyrhästar kan trava fint eller utveckla sin förmåga att röra sig luftigare och med mer spänstigt. Det underlättar i allt arbete om ryttare OCH häst har bra balans.

Balans är en färskvara och den är fullt möjlig att träna upp. Det går alltå inte i min värld att säga (om du är frisk) att: ”Jag har så dålig alt. ingen balans”

Även hästars balans, alltså när vi gjort våld på deras naturliga balansläge genom att sätta oss på dem, behöver tränas. Sporthästar är atleter och behöver träning för sådana, styrka uthålliget, smidighet och balans. Rörligheten hos en häst är enligt min åsikt utvecklingsbar en bra bit utöver det jag vid en första anblick kan tro.

Läste häromdagen ett roligt blogginlägg om ”Sitsträning för de allra minsta”, där det användes väääldigt små hästar.  Jag hade en egen sådan häst och insåg att ryttaren som satt på den hade en väldigt bra balans för det saknades sadelgjord!

En av tränarna jag hade i början av min karriär hade en något udda åsikt om ryttarens balans. Han sa alltid att man skulle ha så bra balans i sadeln att man skulle kunna rida utan sadelgjord…

God balans Foto: Kajsa B

God balans
Foto: Kajsa B

Kommentera

