Återvändare, eller pilot som pilot…

Drömmen inom synhåll

Drömmen inom synhåll

Det har varit mycket skriverier om återvändare. Det fanns en artikel i SvD 26/7 om återvändande kvinnor i ridsporten. Frilansjournalisten Anna Kågström har skrivit en handbok i ämnet, ”Tillbaka i stallet”  som riktar sig till hästälskande återvändare. Här finner ni en artikel ur Arbetarbladet om författaren.

Det finns faktiskt återvändare av det manliga könet, det kan vara på plats att nämna i jämlikhetens tecken. Jag känner en…

Denne återvändare heter Johan, han bor idag i Östergötland men kommer ursprungligen från Kungsbacka. Jag hade Johan och hans kompis Ulf som pryos i stallet i tidigt 80-tal. Driftiga killar som var händiga och arbetsglada men det var bara Johan som riktigt brann för att lära sig rida.

Johan var riktigt begåvad och lärde sig snabbt med hjälp av Beck. Beck var en rysk häst av ett ursprung jag glömt. En gentleman och läromästare som kunde allt men med ett mycket speciellt temperament. Men Johan och Beck blev ett radarpar, Johan lärde sig rida och Beck hade en uppgift och jag hade en bra hästskötare som vågade rida på min gamle Damir när jag inte hann.

Från vänster: Dorthy Ekner på Janus II, SM-vinnare på flera ponnys. Johan på Damir och Karin på Ali tidigt 80-tal

Från vänster: Dorthy Ekner på Janus II, SM-vinnare på flera ponnys. Johan på Damir och Karin på Ali tidigt 80-tal

Nu blev inte det förhållandet för evigt, Beck försvann åt sitt håll och Johan åt sitt. Det var gymnasiet som tog tid och sen var det lumpen. Norrlandsplacering som falskärmsjägare och där hittade Johan både fru och sitt framtida yrke, helikopterpilot i armen.

Åren gick, karriär inom det militära och Johan fick två barn, varav en dotter, samma år faktiskt som jag fick min.Vi har hållit kontakten i alla år, även om det varit högst sporadiskt.

Dottern blev en hästtjej och så småningom hade Johan byggt ett stall hemma på sin lilla gård.

Ja, sen slutade dottern rida, de blev kvar några gamla trotjänare som Johan kunde promenera på i skogen men förra året tog den sista hästen slut .

Och det är nu som Johan bestämmer att han ska ha den DÄR hästen, helst en GP-häst,

Johan och Right Man

Johan och Right Man

för nu har han tid att rida. Han är handlingarnas man den där killen och nu står det en fin häst i stallet, Johans egen häst.Visserligen för dagen bara med St Georg-utbildning men vem vet vad som komma skall? Tränare är anlitad och första lektionen redan inbokad!

Right Man heter hästen och vad kunde passat bättre? Jag kommer att följa deras utveckling med största intresse och jag hoppas att fler killar än Johan följer sin dröm och återvänder till stall, hästar och ridning när det finns möjligheter till det i livet igen.

Kommentera

