Nej, nej, nej!!

Återigen är det många inlägg på bloggar och sociala medier om hästar som rids med metoder som anses strida mot god hästhållning. Det fanns i veckan ett filmklipp som gick runt på fb där någon gav sig på en försvarslös häst, denna någon är tydligen avliden sen flera år. ”Någon” blev tydligen ihjälsparkad av en häst.

Några bloggade om Falsterbotävlingarna, där fanns det tydligen mycket elände på dressyrens framridning. Andra bloggar om sina duktiga hästar och deras framsteg, placeringar eller vinster på andra tävlingar.

Det som förenar allt, vill jag tro, är passionen för hästen och sporten. Vi håller på med stora djur och ingen är starkare än en häst inte ens om vi skrämmer den.

I min värld kämpar jag med att lära ut bra ridning och god hästhållning. Jag har många duktiga, ambitiösa och väldigt läraktiga elever som verkligen hanterar sin ridning och sina hästar på allra bästa vis. Säkerhetstänket är med och rutinen finns där…

Ändå…idag kom ett sådant samtal jag inte vill ha. Jag läser på mobilens display att det är en av mina elever som ringer, hon har varit på semester, jag svarar glatt ”Hej xxx!” och får direkt gåshud, hjärtklappning och lätt illamående när det är någon i andra änden som säger: Hej Kajsa, det är xxx, xxx’s man, xxx har blivit avslängd….. Då VET jag att det är fel, väldigt fel.

Prat prat prat BROTT PÅ ANDRA NACKKOTAN prat prat prat…

Nejnejnejnejnejnej, jag vill inte höra, men då säger han att hon har känsel och rörlighet (än så länge) i hela kroppen. Åhhh, det finns hopp!

Ja, den här ryttaren är väldigt aktsam om sina hästar och noggrann i sin hantering. Händer det något beror det inte på att hästen har farit illa och ger igen. Olyckan är tyvärr framme och ibland slår den hårt.

Jag hoppas innerligt att min elev och vän får tillfriskna och vilja rida igen. Jag önskar att alla ryttare är omdömesfulla och kloka i sin hästhantering. Jag vill bara läsa positiva saker om dessa fantastiska djur så jag orkar med det elände som ibland händer. Jaa, jag skriver med tårar i ögonen…

Kärlek.... Foto:Kajsa B

Kärlek….
Foto:Kajsa B

Kommentera

