”Rödhåriga fruntimmer och fuxiga märrar…”

Andra halvan på det uttrycket är:  ” – dom ska du passa dig för!”  Ytterligare ett av alla talespråk inom ridsporten som jag hört ofta. Jag har redan skrivit om min förkärlek för ston, Kvinnlig dominans, så jag har uppenbarligen passat mig dåligt.

Fuxar har jag haft flera stycken och det har varit blandade lynnen på dem. Även kombinationen sto – fux har jag haft att göra med och vill jag så kan jag hålla med om att i något av fallen har uttrycket stämt. Men jag har haft bruna, både valacker och ston med ännu mer temperament.

Uttrycket lär komma från Irland och där finns många duktiga hästmänniskor så det kanske finns någon sanning i orden.

Något annat som ofta kommer på tal är om lynnet på hästar kommer ifrån en särskild hingst i härstamningen. Det finns många hingstnamn som nämns ihop med stor begåvning men svårhanterligt lynne, lite beroende på vem man lyssnar på.

T ex: ”Jazz-blod, det ska du akta dig för” eller ”Sandro-Hit, det blir riktiga bråkstakar” eller ”De Niro-avkommorna, de mognar sent, inte riktigt ridbara förrän i 7-årsåldern”  Jag kan fortsätta i all evighet att räkna upp liknande sanningar.

Sen har vi ju kombinationerna av alla dessa hingstar, hur svåra/konstiga i munnen/stela alternativt överrörliga i bakbenen/tittiga osv osv , blir inte de då? Naturligtvis kommer det fram en och annan god och normal avkomma också, undantagen som bekräftar regeln kanske?

Hingsten Jazz lär enligt de insatta i ämnet lämna avkommor som är begåvade men som också tydligen är ”heta i skallen”.

Beyoncé, eller Bompan till vardags har en pappa som heter Boston e. Jazz – Flemmingh.

Beyonce Boston - Wolkentanz II Foto: Kajsa B

Beyonce   f.-11
Boston – Wolkentanz II
Foto: Kajsa B

Hon är också fux vilket gör att många har höjt på ögonbrynen över hennes kombination. Precis som förväntat (av vem undrar vi nu) krånglade det till sig.

Och precis som det är lätt att ta till sig andras sanningar och förväntningar bestämde vi att det berodde på hennes härstamning, förvisso i kombination med en del exteriöra svagheter. Hon har krånglat kan jag lova, på många vis, både på tur i skogen och inte minst på banan.

Ryttaren, Eva, har svettats, kämpat och försökt att hålla humöret uppe de dagar då det varit svårt att rida bra. Så plötsligt förra veckan, när vi redan lagt om  Bompans program och mål för inget gick som vi tänkt, fick jag en idé. Eller tänkte i andra banor, utanför lådan liksom.

Kort beskrivet fick jag en vision om löshoppningsgalopp och hur jag trodde vi med den skulle kunna få med denna rödhåriga dam i matchen. En blind kunde se att hon inte tyckte att det var roligt att vara ridhäst, bäst uttryckte hon det genom att stanna och backa, ofta…

Sagt och gjort, vi började med galoppen för där var det jobbigt på riktigt och det funkade! Eva och jag har jobbat ihop i många år, ca 30 hästar rör det sig om, så vi har gått igenom mycket vilket också gör att vi har tidigare erfarenheter att plocka fram. Vi tar lite här och lite där och sen har vi oftast en idé att jobba vidare på.

Eva hade funderat och jobbat vidare på vårt resonemang om hur jag ville ändra träningen och idag var det en glad, positiv och väldigt spänstig Bompan som frejdigt jobbade på, både i trav och galopp, i det klafsiga regnvåta underlaget.

Heja oss och heja hästarna när de säger ifrån så vi får tänka om och tänka rätt!!

Beyonce Power! Foto: Kajsa B

Beyonce
Power!
Foto: Kajsa B

Kommentera

