”Istadig som en röd gris”

Det där uttrycket är inte mitt men jag ler alltid när jag hör det. En av mina bästa vänner använder det och kanske har hon uppfunnit det, inte vet jag. Innebörden är för mig uppenbar, någon har satt sig på tvären och det med besked. Med min fantasi så ser jag verkligen en röd gris på tvären.

Om man letar efter synonymer till ordet istadig kommer det upp; envis, motsträvig, bångstyrig, halstarrig, tjurig, trilsk, oregerlig, enveten och egensinnig.

I hästvärlden används istadig som beskriving när en häst inte beter sig som vi vill. Alltså en negativ egenskap. Att ställa sig frågan om hästen ”inte vill” eller inte har förmågan eller möjligheten att efterkomma det vi vill, ser jag som väldigt viktigt.

Jag har gjort en högst ovetenskaplig men till antalet hästar bred granskning på de hästar jag arbetat med under mina snart 35 år som ridlärare och tränare. Där har jag kommit fram till att i princip alla fall av långvarig eller upprepad ”istadighet” har berott på fysisk ohälsa, oftast hälta. Tillfälliga meningsskiljaktigheter i samarbetet räknar jag bort. Alla kan vi göra fel.

Med denna erfarenhet som bakgrund skickar jag idag ganska snabbt ”istadiga” hästar till veterinären Då har jag alltså använt hela min kunskap till att lösa problemen med allt vad det innebär. Dvs ändrat på träning, utrustning, foder och allt annat som vi kan påverka… Det går att rida skritt trav och galopp åt både höger och vänster på alla hästar som är friska, det är jag fullt kapabel att bedöma.

Ingen normalt riden och tränad häst ska behöva bli jagad runt med långpisk på en veterinärklinik för att den anses vara trög/dum/ovillig och därför behäftad med ett avvikande beteende. Det ligger inte på hästen att visa att den är oskyldig utan vår f-b skyldighet att ta reda på vad det är som ställer till livet för den.

Bara för att vi med vårt mänskliga tillkortakommande inte kan ställa diagnos hamnar inte skulden hos hästen. Fart är inte framåtbjudning och det går att skrämma såväl hästar som människor att prestera över den egna förmågan för en kortare tid, men till vilket pris?

Är hästen halt så är den, även om vi inte vill det eller i ett första skede inte kan sätta fingern på exakt vad som är felet.

Jag har genom åren haft och har gott samarbete med flera veterinärer, jag lyssnar gärna för att lära mig mer och har stort förtroende för deras kompetens. Jag vill bli bemött på samma sätt, med respekt för mitt kunnande. Och jag vill framförallt att hästarna ska hanteras varsamt.

Lånad av illustratören Norman Thelwell

Lånad av illustratören Norman Thelwell

 

 

Kommentera

