Lång och låg eller hög och fluffig?

Hästvärlden har just nu sitt fokus i södra Sverige, Falsterbo Horse Show lockar med sin mångfald. Jag hoppas det slutar att blåsa, regna och åska så alla får en fin vecka.

Unghästklasserna lockar många ryttare och hästägare samt inte minst åskådare. Eller jag hoppas att det är hästar och ridning som lockar åskådare, mässområdet med alla sina montrar och tält kan få komma i andra hand.

På tal om unghästar fick jag en fråga i morse, citat: ”Formen Lång o låg eller djup o rund eller vad det nu heter, hur ser du på det?

Det finns lite mer enkla frågor än den att svara på! Men jag gillar att mina elever och vänner frågar när saker och ting verkar luddiga. Det är ett evigt dividerande om hästars arbetsform och det är sällan som det vedertagna uttrycken skingrar dimmorna för de lite mindre rutinerade.

Lång och låg till exempel, det uttrycket skulle lätt kunna tas för beskrivningen av en tax. Kanske associerar hjärnan till något kortbent och långt som rör sig längs marken och det vill vi ryttare definitivt inte att våra hästar ska göra!!

Djup och rund, vad säger det? En damm i trädgården, något där guldfiskarna simmar…

Upprest eller hög i formen beskriver ganska bra en välgjord sufflé.

Ja så där kanske någon tolkar dessa uttryck för i vilken form hästen bör arbeta i och då uppstår lätt missförstånd och feltolkningar.

Variation är ett annat ord som tolkas olika och fastnar i många ryttares minne. Arbetet ska varieras, underlaget vi rider på bör varieras och slutligen då hästens arbetsform och tempo, de SKA varieras.

Med risk för någon tycker att jag upprepar mig, ridning är ingen exakt vetenskap. Det är inte fastlagt hur många centimetrar över havet som hästen ska ha sitt huvudet när den rids i låg eller lägre form. Det finns heller ingen exakt hastighetsmätare som blinkar OK i det ”ideala” tempot. Det behövs rutinerade ryttare och duktiga tränare för att utbilda unghästar.

Som svar på frågan jag fick i morse anser jag att hästens optimala form är där den arbetar och bär sin ryttare i balans. Exteriören sätter ramen för varje enskild häst, den avgör i vilken form just den hästen använder sin kropp på det mest ändamålsenliga sättet. En lösgjord,avspänd och välbalanserad häst kan ofta utveckla sina grundgångarter och bli mer atletisk än vi tror Precis som att en människa får bättre kroppskontroll, styrka, rörlighet och smidighet av bra träning.

Jag filmade en snutt på en av ”mina” unghästar under gårdagens träning. Delores, 4 år, håller precis på att starta upp igen efter 6 veckors sommarbete. Lite ostadigt ännu, men det fungerar bra att ändra litegrann på form och tempo.

 

 

Kommentera

