Hopphäst, dressyrhäst eller bra häst i största allmänhet?

”En bra häst har ingen färg”, bevingade ord som skulle kunna utökas med: ” den har heller inget kön eller härstamning!?”

En bra häst löser sin uppgift väl om den får  rätt support men det är ju klart som korvspad att det finns prestationsavel för de olika diciplinerna inom hästsporten.

Jag jobbar med ganska många hoppryttare, en del fälttävlansryttare och många av mina ryttare hoppar sina dressyrhästar.

I aveln och årgångschampionaten delas det mesta upp i hopp- eller gångartsindivider. En del hästar lyckas i båda grenarna men det talas oftast om gångarts- eller hopphingstar när det är hingstprov.

Hur som helst är det roligt när jag springer på en ”hopphäst” som ganska enkelt hittar nya växlar på sitt gångartsregister.

Det finns hästar med udda härstamning som lyckats väl i sina tävlingskarriärer. Ett lysande exempel är Jappeloup, fransk hopphäst som tog OS-guld 1988 och VM-guld 1990 i hoppning. Han var knappt 1.60 i mankhöjd och hade en pappa som var travare.

Jag har vid två tillfällen det senaste haft nöjet att få arbeta med Little Isak Q, en 6-åring som är tänkt som hopphäst. Har rids för tillfället, p g a ägaren graviditet, av Eva, den av mina elever som haft absolut flest hästar i träning hos mig. Undrar om vi kan komma ihåg alla??

Isaks härstamning andas hoppning även om flera av hingstarna har lämnat många hästar med goda rörelser. Men det mest udda med Isak är att längst bak i raden, efter Lansiär finns det ardennerblod! Tala om kraftpaket!

Härstamningen är: Qalle (Quite Easy-Maraton) – Cortez – Lansiär och sen kommer ardennern

Isak är precis den typen av häst som får mig att le när jag ser den är med i matchen och det går att förändra och förädla. Eva hoppar honom också och det går framåt med stora steg även där!

Little Isak Q Foto: Kajsa B

Little Isak Q
Foto: Kajsa B

Kommentera

