Kvinnlig dominans

Jag hör emellanåt när kunder letar nya hästar argumentet: ”Jag vill inte ha ett sto, dom är så….” och så kommer en oändlig uppräkning på egenskaper som betraktas som negativa. Det kan sammanfattas

Zeline e. Connaisseur -  Zephyr

En av damerna… Zeline
e. Connaisseur – Zephyr                                        Foto:  Kajsa B

med ”krångliga i största allmänhet”.

Där håller jag som vanligt inte med, för även om ett sto i brunst kan vara lite knepigt att hantera så har ston precis lika många goda egenskaper som den manliga delen av hästvärlden. Vem har inte träffat på en valack eller hingst som satt sig på tvären?

I år har jag en grupp med riktigt fina unghästar i träning och de är alla ston. Det fanns, som den uppmärksamme bloggföljaren säkert kommer ihåg även en valack ”Henke” med i början av året men han är tyvärr ur arbete p g a skada  redan innan hans karriär hunnit börja på riktigt.

Men nu är det en treåring, tre fyraåringar och en femåring. Femåringen fick föl förra året så den går som fyraåring också. Jag kan inte påminna mig att det kommit så här många begåvningar i flock någon gång tidigare.

Naturligtvis är det lätt att ösa på och bygga upp förväntningar, men en sak har jag lärt mig och det är: Skynda långsamt, en dag i taget och går det så går det. Jag har en plan och en av hästarna är redan kvalad och klar för sitt årgångschampionat. Hoppas verkligen få med någon eller några till!

När jag satt och funderade på dessa unga damer slog det mig att de är i gott sällskap, eller sist i en lång rad skulle jag kunna säga, kolla här:

Alla ston som jag haft. Egna och andras men alla lika nära hjärtat-

En del av de ston som jag ridit eller haft i träning.. Egna och andras men (nästan) alla dessa har varit nära hjärtat

Jag gillar ston!

 

One thought on “Kvinnlig dominans

  1. Ping: ”Rödhåriga fruntimmer och fuxiga märrar…” | Kajsa Boström Dressyr

Kommentera

