Var kommer allt ifrån?

God hästhållning, vad innebär det? Horsemanship, ett låneord som kanske har samma innebörd. Bra ridning, gott handhavande osv osv

Det kan i all oändlighet räknas upp ord som alla innebär att vi ska ta väl hand om våra hästar och uppträda mot dem på ett sätt så de inte far illa.

Det första jag fick lära mig när jag kom till ridskolan var: ”Spring inte i stallet!”  och det handlade i början mest om vårt eget uppförande. Inget gap och skrik, håll truten och rid ordentligt, samt uppför dig  vettigt mot hästen.

Hur svårt kan det vara? Tydligen jättesvårt, för en och annan.

Jag hade träning på en större ridanläggning för någon vecka sedan. En sån där anläggning med ett väldigt stort ridhus så det får plats fler olika aktiviteter på samma timme. Just denna dagen var det lite olika privatryttare som satt och red för sig själva i ena halvan. Det var några stora hästar och några ponnyer. En liten ryttare hade sin mamma med och en lite mindre liten ryttare red själv på sin ponny. Jag såg ekipaget i ögonvrån, kunde inte låta bli för ryttarens attityd mot ponnyn var ljusår ifrån det jag tycker är bra ridning.

De skulle nog iväg och tävla dressyr för det såg ut som det tränades på programdelar. Ryttaren tänkte nog det  iallafall fast ponnyn insåg uppenbarligen inte alls vad den hade för uppgift.

När ponnyn inte förstod att den skulle svänga in på en liten volt för 37:e gången tappade ryttaren tålamodet och satte ponnyn med ett redigt tygelryck på rumpan. Och nu kommer jag till den delen som jag undrar mest över…

När ponnyn lätt uppstressad stod där stilla med huvudet rakt upp och munnen öppen hänger sig den unge ryttaren fram över halsen, tar tag i ena tygel strax bakom bettringen och rycker till allt vad den orkar samtidigt som den ”väser” (jag hörde det tydligt 50 meter bort): ”Fattar du inte att du ska svänga till höger din idiot!”

Är det ett ryttarbeteende som någon kan komma på alldeles själv?  Utbildningsståndpunkten på ekipaget var tämligen låg, dvs ryttaren trodde sig nog besitta vissa kunskaper om att rida på tygel för sågades friskt i tyglarna, men ponnyn var lång som en söndag i formen, i framvikt och med stabil fyrtaktgalopp så det saknades mycket i grundridningen.

Frågan jag funderat över sen den dagen är , vems är ansvaret?

Jag hittade en rolig bok i min gömmor för ett tag sen, där finns inget nytt under solen, bara kloka saker som alla barn behöver träna på.

Det har blivit en väldigt framgångsrik ryttarkarriär för den tjejen, Louise Nathorst, som är på bilderna

Kommentera

