Det finns två sidor av saken…

Det är mycket nu. Snart SM-helg i Värmland, tävlingar i Aachen, 3-årstester både högt och lågt, division det ena eller division det andra, resultaten ramlar in. Bilder på glada ryttare, hästar med rosetter, instrumentbrädor med rosetter, delar ur protokoll med både 9:or och 10:or. Fantastiskt roligt, för alla vet att det kräver mycket av de inblandade.

Men så finns det altid några som snubblar på mållinjen. Satsningar som går galet för att hästarna blir sjuka eller så händer något annat. Det är så himla tungt att stå vid sidan av  och se det. Vad hjälper det att jag säger att det finns nya hästar, nya tävlingsår eller nya vad jag än kan komma på. Jag VET hur hjälplösheten och tanken av ”Jag kommer aldrig vidare” slår ner stora hål i själen. Jodå, I-landsproblem, men det är där vi lever…

Det är i de ögonblicken, när jag ser hur en häst börjar belast ett ben liiite annorlunda än den brukar, bli lite orolig i munnen eller kanske ovillig att svänga åt ena hållet och visar att nu är det något galet som jag är beredd att smälla till den som säger ”Tänk positivt, den blir snart bra igen”

”Det blir som du tänker” är ett annat uttryck som jag väljer att aldrig använda i mitt jobb för det krävs så mycket mer än att tänka. Alla vill nå sitt mål och vad hjälper det om jag tänker hela året om hästen inte fungerar längre. Så många drömmar i kras.

Det finns saker som värmer ett gammalt ridlärar-/tränarhjärta sådan dagar när det känns oöverkomligt. Det här läste jag på en fb-logg imorse och det har gjort min dag

”-Mamma nu är jag inte rädd längre när jag rider för nu lånar jag ridfröken Tiinas mod”

Stå på er…

Copyright Kajsa B

Copyright
Kajsa B

 

Kommentera

