Takten är nummer ett?

Taktmässig trav, rytmisk galopp och ren, vägvinnande skritt. Halleluja moment! Eller?

Ja det är frågan, det kan faktiskt blir för mycket av det goda. Det tog mig några år (decennier) att inse att det kan finnas problem med den där takten.

Det bankas in i huvudet på alla som håller på med hästar att en taktmässig trav premieras högt. I exteriör- och dressyrbedömningar gäller det att visa hästens förmåga att hålla takten, för vem vill se ”tappar takten” eller ”taktfel” i protokollet?

Alldeles korrekt är det också att ha en bra takt, det står överst på utbildningsskalan och 2015-05-04 13.05.20det kan göra vem som helst lycklig när man sitter i sadeln.

Vad är då problemet? Jo när det blir FÖR taktmässigt, ”härifrån till Alingsås” (mitt uttryck) utan att jag kan påverka traven, inte ändra steglängden. Det blir samma, samma, samma… Inte konstigt att fenomenet förr kallades ”landsvägstrav” … Behaglig  vägvinnande lunk när man satt på kuskbocken och skulle lång sträcka.

Att kunna anpassa steglängden OCH behålla takten och rytmen är nyckeln till all inverkansridning, korta och långa steg/språng i alla gångarter. Hopphäst eller dressyrhäst, alla får de en god förmåga att klara sin uppgift om de fått lära sig detta.

Så allt som glimmar är inte guld, en stor, vägvinnande taktmässig trav kan bli anledning till många gråa hår. Richard White, som jag anser är en av de klokaste tränarna som finns var den som förklarade för mig hur detta hänger ihop. En av ryttarna som var med i vårt gäng och tränade hade en sån ”entaktare”. Jag tyckte i min okunskap att den var jättefin men RW förklarade för mig hur det låg till. ”Den där hästen kommer att få problem fram igenom, traven är för svår att påverka eller ändra på.”

Just den hästen hade en klok ryttare som visste vad hon ville. Hon litade på vad Richard sa, bytte ut hästen och skaffade sig en ny som hade bättre förutsättningar för piaff och passage. Det beslutet visade sig räcka ända till världseliten…

 

 

 

 

Kommentera

