Öka graden av samling…

Samling, ytterligare ett uttryck inom dressyren som lätt får olika innebörd. Det finns många beskrivningar av företeelsen, ungefär som med uttrycket halvhalt. Frågar jag 10 ryttare får jag lika många olika beskrivningar, oftast med samma andemening men olika upplevelser.

Det mest intressanta för mig som tränare är hur hästen reagerar på den ökade graden av samling. Hade varit lätt som en plätt om alla hästar ”fattade galoppen” vinklade sina bakben i lagom mängd och placerade dem på lämpligt ställe under sig.

Just det, på lämpligt ställe…  Det är vanligt att det slinker in felaktigheter vilka är svåra att reparera. Det är bara att titta på en Grand Prix-klass så får olikheterna i sättet att hantera samling ett ansikte.  Högsta graden av samling är piaff och nästan ingen häst är den andre lik i just sitt sätt att piaffera.

Jamendåså! kanske någon tänker nu, piaff… dit har inte jag/vi kommit så det behöver inte jag fundera på. Tänk om, tänk annorlunda säger jag då, för det sättet hästen använder sig av vid de första trevande försöken att öka samlingen kommer den med största sannolikhet att använda sig av hela vägen fram.

De vanligaste avarterna hästen använder sig av när arbetet går snett är att sätta fram och bakdel på olika spår, bredda bak eller det allra svåraste att rätta till, den börjar korsa sina bakben under sig.

Rakriktningsarbete i all ära men att rätta till bakben som korsas är svårt på riktigt. Hur hästen kommer fram till att den ska göra så vet jag inte men vad jag vet är att det har gått för fort fram i den ökade belastningen av bakdelen. Ork och balans tryter, eller så är det så att hästen faktiskt inte kan bära mer vikt på sin bakdel av medicinska skäl. Det gäller att vara oerhört lyhörd, det är lätt att ”ta sig vatten över huvudet”  och ställa till det för sig, bara för att jag som ryttare har bestämt att NU!! är det dags att gå vidare uppåt på utbildningsstegen.

När det gäller piaff, fick jag lära mig en gång att:  ”På det sättet hästen tecknar sitt första försök till piaff, blir det den kommer att använda i framtiden” Alltså gäller det att förbereda på bästa sätt för att det ska gå lätt och vara rätt när det är dags. Nästan alla hästar  kan lära sig piaffera, om det hinns med i hästens livstid, det är bra att ha i minnet.

Ökad samling bygger på ökad muskelstyrka och bättre balans. Bygg upp och lär in… och i min värld är jag vaksam på att hästen förstår. Det tar tid men en stark häst är oftast en frisk häst, bra kombo!

Piaff från förr

Piaff från förr

 

 

 

Kommentera

