Citat från förr, eller nu?

Hittade ett väldigt intressant videoklipp om hästens rörelsemekanik på Hippson. Den som tycker att det är roligt att veta och inte bara tro, kolla här: http://www.hippson.se/hippson-tv/kan-showig-trav-bara-framkallas-med.htm

Det talas om ”leg-mover” eller bengångare i klippet och det är ett ord som en gammal ryttmästare lärde mig innebörden av tidigt i min dressyrkarriär. Det förklarade han, var en felaktighet i hästens form/ typ som jag som ryttare skulle akta mig noga för.

Då var världen full av ord jag aldrig hört förr och jag hade fullt upp med försöka snappa upp allt. När det gällde beskrivning av hästens gångarter och rörelseförmåga fanns det många  jag tyckte var underliga, t ex : schwedengang, bonnlejon, rävgångare, bengångare, balanstrav, rygglös, grisgalopp, svävare, ”som en älg i en mosse” (min favorit ♥), fullblodstrav och mycket mer.

Det fanns också målande beskrivningar för exteriöra detaljer så som: Kors som ett matsalsbord eller varför inte som ett dasstak? Klent njurparti, vekt underställ, krokhasig, hjort/svanhals, karprygg, stjärnkikare, fransysk, halsen istoppad uppifrån osv.

Det fanns också många roliga ryttmästare, de flesta med en livstidserfarenhet gällande

Karl Åke Hultberg Dublin Horse Show Printscreen

Karl Åke Hultberg
Dublin Horse Show
Printscreen

hästar och ridning. En av dem berättade för mig det där om backträning och vikten av konditionsträning vilket en ny artikel i Hippson berättar om idag. Forskningen  levererar inte alltid nyheter men det är bra att påminnas om viktiga delar.

 

 

Kommentera

