Hela kroppen kollapsar!

IMG_20150310_204728-1

Mumin, från ett annat tillfälle…

Jag älskar ögonblicket när jag får en aha-upplevelse. På hästryggen är det allra bäst men det är nästan lika roligt när jag står på marken. Idag fick jag en sådan och har vi lite tur nu, Linda, Mumin och jag, så faller många bitar på plats. Jag såg plötsligt den där lilla förflytningen, vi ändrade och en stabilare position med överlivet gjorde att Linda fick koll på bytena. Galoppökningarna blev mer kontrollerade och ”powern” stannade kvar i sprången!

Att självförtroendet spelar en stor roll i allt vi gör är inget nytt, kroppsspråket avslöjar ofta hur det står till på den fronten. Axlar som åker fram, eller upp i höjd med öronen är tydliga tecken på obalans både här och där.  Ridning är inget undantag, kroppskontroll, sits, position OCH just självförtroende är kanske nyckeln till framgång som ryttare. Att våga lita på sig själv och sin häst när det är dags för uppvisning.,

Jag har lärt mig, den hårda vägen, att den viktigaste delen på ryttarens kropp sitter mellan armhålan och höften. Bålkontroll… och det var inte min bästa gren då i början av karriären.

Eller mer korrekt den delen av karriären som startade när jag började träna för Richard White. Jag har ju i några tidigare inlägg berättat en del om vad som hände mig under de fantastiskt roliga åren vi samarbetade Richard och jag. Just kroppskontrollen var en källa till mycket svett och någon tår…

Han är tydlig den gode Richard och när han höjde rösten så hördes den långt. Och det var inte EN gång han påpekade, med inlevelse kan vi kalla det (skrek så väggarna i ridhuset bågnade kan man också säga) att ”The whole body collapses Kajsa!”

Fattar ni vilken bild jag fick av det jag höll på med? I de flesta fallen gällde det höger galopp, fattningar eller piruetter och jag såg mig själv som ett fallande korthus.

När jag efter passet tilttade på filmen kunde jag, om jag var riktigt kritisk, se en anings förskjutning framåt av överlivet/axlarna. Knappt märkbar kunde jag väl tycka i mitt självömkande tillstånd men jag begrep att skulle jag få godkänt av maestro så gällde det att kamma till sig och fixa just den svagheten. Jag gjorde det och efterhand förstod jag också precis hur viktigt det är att ha exakt koll på kroppen.

Tack Richard för att du orkade tjata.

 

 

Kommentera

