Tuggar dom på bettet?

Sådärja, nu är jag tillbaka på jobbet. Har varit på Irland en sväng, närmare sagt Dublin. Trots att jag skulle göra annat än arbeta såg jag en del hästar. Sammanfattningsvis har  irländarna, på gott och ont, en annan syn på hästhållning än vi.

Men över till dagens fundering, ”Tuggar hästar på bettet?”,som föddes under en av alla de underbara diskussionerna jag har med mina elever,

Vi hade med en skolhäst idag som  p g a en liten skada var betslad med hackamore. Absolut ingen utrustning som jag förordar men ibland har nöden ingen lag. Vi satte ihop lite annorlunda övningar som gick ut på att med denna udda betsling försöka rida i jämvikt, alltså UTAN att hästen lutade sig i handen, läs nosremmen.

Jag vet inte vem som uppfunnit hackamoret men jag tycker att det har en märklig inverkan, egentligen oerhört svårhanterligt. Det var en helt annan häst med denna betslingen än när den går på vanligt tränsbett. Det där med rakt fram hade försvunnit och precis som alla hästar med samma utrustning jag sett blev den framtung. Men till slut kom den i någorlunda balans och den ”tuggade på bettet”! PhotoGrid_1429203023717

Bra grej när den inget hade kan man tänka. Men, en häst som longeras med kapson, även utan inspänning,  gör samma sak om du gör rätt.

Det finns väldigt många ”sanningar” om att just tugga på bettet och likaså om varför hästen INTE tuggar på bettet.

Det finns: döda munnar, hårda munnar, oroliga munnar, franska munnar (ett uttryck jag lärde av en svensk hopptränare av rang). Det finns också dumma munnar, okänsliga! munnar, trutiga munnar och gapande munnar.

Sen finns det en bra mun och den beskrivs något förkortat så här i Ridhandbok 1 : ”…en lösgjord häst, alltså en häst som är fri från spänningar i ryggen, ger efter i nacken och går fram för de drivande hjälperna. Härigenom stimuleras hästen till att tugga. P g a att halsmusklerna är avslappnade öppnas utförsgångarna till öronspottkörtlarna, som ligger under ganascherna. Ett salivflöde uppstår, som genom hästens tugg- och sväljreflexer ger upphov till skummet runt läpparna”

Det där med bettet är alltså inte så himla noga. Det finns en uppsjö av uttryck i vår sport  som tål en del eftertanke innan de används.

 

 

 

 

Kommentera

