Reiner Klimke och jag

”Det ena ger det andra…” är ett bra uttryck.

Det blev många kommentarer på mitt inlägg igår om sadelgjordar och efterhand utvecklade det sig till en debatt om trotjänaren ”snörgjorden”, dess fördelar och användare . Jag kommer mest ihåg hur de skurades med såpa och rotborste innan tävling, om jag inte lyckades smuggla in den i tvättmaskinen. Det var en väldigt bra sadelgjord, med en viss elasticitet också, då långt innan resårgjordens entré på marknaden.

Men som sagt det ena, snörgjorden, som ger det andra, vem som använder dem, var det som utlöste resten av tankekedjan, för någon visste att den tyska dressyr- och fälttävlansryttaren Ingrid Klimke använde just denna typ av sadelgjord.

Nu så är jag framme, det var Dr Reiner Klimke Ingrids pappa, jag kom att tänka på, min första

Reiner Klimke Printscreen från en instruktionsvideo

Reiner Klimke
Printscreen från en instruktionsvideo

stora idol bland de internationella ryttarna. Han gav i början på 80-talet ut en serie instruktionsvideos som jag satt och glodde på i timmar. Han pratade själv på alla filmerna, långsamt, lite sövande nästan och väldigt instruktivt.

Dr Klimke, han hade en advokatbyrå i det civila så han var inte medicinsk doktor, plockade hem en ansenlig mängd medaljer vid EM, VM och OS. Innan detta hann han också med att rida fälttvlan i det tyska landslaget.

Men det viktigaste av allt, jag har träffat honom hemma i hans ridhus, där han satt och red hur vanligt som helst. Det var igen det ena som gav det andra, vilket gjorde att jag fick möjligheten att träffa min store idol.

Som vänligheten själv tog han emot oss något andäktiga  fyra svenskar. Han tog sig tid att rida för att visa oss och sen sitta ner i lugn och ro vid en fika för att berätta lite om sin syn på träning av hästar. Jag minns inte allt men vissa saker, som när han berättade om hur han gjort ett stort misstag när han höll på att lära en av sina hästar byten i varje glömmer jag aldrig. Så ödmjuk när han beskrev hur han fick backa tillbaka, göra om och göra bättre.

De där timmarna på hans anläggning är något jag än idag kan tänka på när jag tappar motivationen. Hur han förklarade vad han tyckte var viktigt vid träning av ryttare och hästar och vilket fint sätt han hade mot hästarna…

Kommentera

