Här sitter det inte fast?

Tänk att det alltid finns nya rön. Nu handlar det om hur vi hanterar sadelgjorden, Hippson har en artikel om Drar du gjorden för hårt?

Jag är av åsikten att sadeln bör passa så bra att sadelgjorden kan spännas lagom, gillar inte när jag behöver ta i och spänna så jag blir blå i synen bara för att ”limma” fast sadeln.

Det har skett en revolutionerande utveckling av sadelgjordens funktioner….

Färgglatt i nylon eller bomull på 70-talet

Min första riktiga dressyrtränare sa alltid, ”Du ska ha en sadel som passar och så god balans att du inte behöver någon sadelgjord”  Inte konstigt att sitsen har blivit min ”käpphäst”

En annan tränare jag jobbade ihop med hade andra funderingar om sadelgjordens betydelse. Där var tanken om sadelgjorden möjligen kunde göra samma nytta för hästen som midjebältet gör för styrkelyftare. Alltså skulle gjorden vara tämligen bred och spännas väldigt tajt. Det gillade inte min häst. Vid något sällsynt tillfälle när tränaren satt upp på just den hästen och spände åt sadelgjorden utan att tänka (fast jag sagt att det inte funkade på honom)  blev den strax varse att det var ett misstag. Hästen spände emot och gick som en uppblåst ballong, lätt struttande.

Något jag tror på, är att om sadeln är inpassad men börjar åka runt på ryggen kan det en vara varning för begynnande ohälsa. Jag har sett många hästar där det meckats med sadeln i all oändlighet men där det ändå till slut visats sig att hästen har varit halt eller haft något annat hälsoproblem.

Det finns ofta fler sidor på en sanning och det är alltid bra att veta hur hästens kropp fungerar innan du drar åt sadelgjorden.

Kommentera

