Vi ÄR lite rubbade

Min goda vän Caroline skrev ett roligt inlägg på sin blogg idag, ”Hästmänniskor är galna…” där hon tämligen exakt beskriver vårt beteende.

Jag kände mig helt rubbad idag när jag startade den långa arbetsdagen med nackspärr från h-e, utan möjlighet att röra huvudet utan att knäa av ajajajajajajaj skitont! Men det gick fint, lite jobbigt var det att stå ute på vindpinad Falkenbergsbana på slutet av dagen bara.

Nu sitter jag i soffan, summerar dagen och hämtar kraft inför morgondagen. Idag, liksom hela den gångna veckan har jag haft de vändande hjälperna på agendan. Att vända en häst på cirkelbåge/volt är svårt, bara att titta på alla hästar som går med förböjda halsar…

Det är glasklart beskrivet i bl a Ridhandbok 1 hur en vändande hjälp ska ges och hur hästen

Ur Ridhanbok 1

Ur Ridhanbok 1

ska formas för att klara uppgiften. Tolkningen av samma budskap är spridd…

Roligast idag var när en av eleverna skulle beskriva skillnaden på svårigheten att vända i höger och vänster varv.

”Saken är den Kajsa, att han förböjer sig gärna i detta varvet!”

Eller, vi skrattade gott tillsammans när vi rett ut vem som gör vad i en sådan där sväng. Vi skrattade faktiskt mest hela tiden för den ryttaren och jag har samma humor och att ha självdistans ger möjligheter att se sina svagheter i ridningen från den humoristiska sidan.

Vi kom fram till att den hästen som frivilligt förböjer sig i halsen, förutom när den t ex ska klia sig på rumpan, inte finns.

 

 

 

 

Kommentera

