Påsklov eller hopphästen som slutade hoppa

Sådär, nu är lite mer än hälften av helgens arbetstimmar gjorda, imorgon har jag påsklov hela dagen. Jag har haft årets första utomhuskurs, igår lite kallt och idag isande kall vind hela tiden. Men vem vill gå in i ridhuset när solen skiner?!

Det tog någon timmes soffhäng under filten för att återgå till normaltemperatur när jag kom hem, men det var det värt!

Det är alltid roligt med kurser, bekanta ansikten och ibland på nya hästar. Spännande tycker jag, man vet aldrig vad som finns bakom en obekant och yvig pannlugg.

Denna kursen var det en hopphäst som slutat hoppa, som lyste som en liten stjärna. Jag träffar faktiskt ganska ofta just den sortens hopphäst. Egentligen inte så konstigt för vill/kan de inte hoppa längre går det ju att pröva andra övningar. Undra om hopptränare lika ofta får träffa dressyrhästar som inte längre vill vara på dressyrbanan?

Den här hästen visade sig ha en hel hög med goda kvaliteter. Jag har sett den vid ett tidigare tillfälle, precis när den kom till stallet för någon månad sen, men då var den bara förvirrad. Nu var det en riktigt spänstig kille som kunde gå med både sans och samling. Marina

 

Vi testade och det gick att rida skolor både i trav och galopp. Fina byten gjorde han och det fanns emellanåt ett riktigt gott gung i traven. Galoppen visade sig vara den bästa gångarten, naturligt på en f d hopphäst kan tyckas men inte alltid det lättaste att balansera om. Jag hade med en annan ny häst med liknande bakgrund, på ett annat ställe i veckan och den hade också väldigt fin grundgalopp.

Kul hade vi och den positiva skillnaden från igår till idag sätter jag på ryttarens konto.

Kommentera

