Alla sätt är bra utom de dåliga

Det var en intressant dag på jobbet idag. Torsdagarna på  det jag lite skämtsamt brukar kalla för ”Ridskolan i skogen” dvs Ulricehamnbygdens RK är samarbete när det fungerar som allra bäst. Alla instruktörerna är med och vi hinner igenom en hel hög av skolhästarna vid sidan om de vanliga ekipagen.

Ridskolehästar är fantastiska, de gör sitt jobb och tjänar för det mesta ihop till sin mat. Ibland blir det lite grus i maskineriet, någon häst är svår att svänga åt ena hållet, någon annan stannar i hörnet om den inte passas på. En av skolhästarna har varit svår att sätta bra galopp i. Tror alla tjejerna vid något tillfälle under åren har ridit på den och försökt ordna till sakernas tillstånd och det har varit riktigt svårt att få den att galoppera rätt. Idag var det chefen själv som tagit på sig uppgiften.

Av en slump fick jag härom dagen på klubbens fb-sida se en film där hästen var med på en hopplektion. Något förvånad kunde jag konstatera att där kunde den galoppera, med en lektionsryttare på ryggen. Instruktörerna har berättat att när det kommer fram en bom eller två blir hästen helt annorlunda och nu fick jag mig en riktig funderare.

Jag har verkligen tänkt till och vi testade min teori idag och japp, det fungerade. Hästen kunde galoppera, åt båda hållen utan en bom i sikte! Det är genuin lycka när poletten ramlar ner.

När vi var färdiga var alla nöjda, mest ryttaren Jenny tror jag, för hon hade en bättre lektionshäst med sig ut i stallet efter passet. Och det var när hon skrittade av sin häst som hon gjorde den kloka sammanfattningen, ungefär så här:

” Om någon annan hade sagt att jag skulle göra så här så hade jag inte trott att den människa var riktigt klok. Det gäller att ha förtroende för att våga göra det där som egentligen är tvärt emot…”

Tillsamman kan vi, hästarna, instruktörerna och jag..

 

Kommentera

