Kronan på verket…

Passage

Casanova                              Vi var på vår favoritäng i maj 2013

 

”Man ska bara rida passage och galopp, då blir man inte svettig”

Det där har inte jag sagt, men i min privata och informella citatsamling finns detta under fliken ”Eric Lette”. Och det ligger något i det för i riktigt fin balanserad passage är det bara att hänga med, en underbar känsla.

Lika eländigt skitjobbigt blir det om du pressar in hästen i passage. Alltså genom att hålla emot och klämma på…  Då blir det en häst som i affekt sprätter runt, ligger som ett spett i handen och du blir trött i hela kroppen, särskilt i armar, axlar, lår och mage. Det är 600-700 kg levande muskelmassa att försöka ”hålla” reda på, inte att rekommendera.

Det pratas gärna om ”olika system” inom utblidning av hästar och ryttare. Min tolkning av den klassiska dressyren är hästar är individer och lär sig utifrån sina förutsättningar dressyrens moment i olika ordning. Min åsikt är att rörelser som bygger på god muskelstyrka ska läras in över tid. Alltså har jag ingen förståelse för ett uttalande jag hörde igår: ”Jag rider alltid på graman, måste ju sätta tryck i hästen”

I en ridlära som jag ofta läser står följande:

”Kronan på verket vid utbildningen av dressyrhästen erhålls vid inlärandet av piaff och passage – det är resultatet av en lång och systematisk utbildning”

Nästan alla hästar kan visa både passage och piaff redan som föl. Sen är det vår sak att få hästen att förstå så den kan visa samma sak, på uppmaning, med ryttaren på ryggen.

Jag red en av mina elevers hästar igår, han är inte vad man kan kalla ett naturligt spänstfenomen så det har varit en lång resa för att få honom att acceptera och vilja visa piaff och passage. Det är (nästan) alltid roligt att rida och att sitta upp på en svårklasshäst är faktiskt inte jämförbart med något annat. Jag blir lycklig, även om det bara är för stunden och igår fick jag med mig hästen i matchen, jag fick till en riktigt fin passage.

Jag brukar beskriva hur det är att rida passage med : Det är ”bara” att rida för fullt spjäll framåt och stämma av med lätta händer

Det där ”bara” innefattar alltså en hel del, däri ligger svårigheten.

 

 

 

.

Kommentera

