Att lära sig mer

Jag ÄR boknörd. Läser gärna och det mesta och har hunnit igenom en hel del

Ett mästerverk

Ett mästerverk av Kurt Graaf

hästlitteratur. Men denna hade jag missat! Hur gick det till? Det fanns en tid när jag läste ”Riksstamboken för svenska varmblodiga hästen” både dag och natt. Jag hade koll på alla hingstar som användes och de (då?) 52 stofamiljerna.

Som tur är sprang jag av en händelse på en annan bokplöjare när jag hade kurs uppe i norra Bohuslän för några veckor sedan. Hon är norska men kan de svenska blodslinjerna minsann. Så, det var bara att införskaffa detta mästerverk och sätta igång att bläddra. Just bläddra, för det är ingen bok jag läser från pärm till pärm inte. Kurt Graaf, författaren, har fullständigt knökat ( för icke göteborgare, det betyder proppat ) boken full med historisk beskrivningar av allt som hänt i svensk hästavel de senaste 200 åren!

Inte minst är det roligt att titta på alla bilder och se hur den ideala hästen över tid har förändrats i sin typ.

”Det är lättare att förstå sin nutid om man kan sin historia”, var det någon klok människa som sa.

Kommentera

